Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,6367
EURO
10,1730
ALTIN
487,27
BIST
1.419
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Parçalı Bulutlu
29°C
Bursa
29°C
Parçalı Bulutlu
Pazartesi Parçalı Bulutlu
35°C
Salı Gök Gürültülü
28°C
Çarşamba Parçalı Bulutlu
28°C
Perşembe Sağanak Yağışlı
19°C
SON DAKİKA

Adet Gününün Değişmesi ve Hesaplanması

01.04.2020
0
A+
A-

İki hayız arasındaki zamanatemizlik hali” veya ”temizlik dönemi” denir. Bunun müddeti en az on beş gündür. En çoğu ise sınırlı değildir. Temizlik döneminin süresi, kimi kadınlarda aylarca-yıllarca sürebilir.

Normal ve yerleşik bir adetten sonra en az on beş gün geçmeden kanama olsa bakılır:  Eğer kadın on günlük hayız süresi içinde iken bu kanı görmüş ve kan on gün içinde kesilmişse hayzı devam ediyor demektir. Şayet kanama on günü geçmişse, adetinden sonraki günlerde gelen kan özür kanıdır. Bu durumda kadın normal temizlik günlerindeki gibi ibadetlerini yapar. Ancak özürlü abdesti alır (Yani her vakit namazı için abdest alır)

Bir hayızdan sonra en az on beş gün temiz kalınmadıkça yeni hayız dönemi başlamış olmaz.

Sabit Hayız ve İlk Defa Görülen Hayız Süresinin Tespit Edilmesi

Kadınların çoğu her ay belli günlerde hayız görürler. Bu hale ”yerleşik veya sabit hayız” denir. Mesela her ay dört, altı, yedi gibi belirli bir gün hayız süresi olup her ay böyle devam eder. Yeni bulûğa eren bir kızın adet müddeti bir defa gördüğü süre ile belli olur. Mesela ilk defa beş gün kan görüp, yirmi beş gün temiz kalan bir kızın adet süresi beş gündür. Bu onun yerleşik adet günü olarak sabit olur.

Adetin Gününün Değiştiği Nasıl Tespit Edilir

Bir kadının yerleşik hayız adeti, bazen değişikliğe uğrayabilir. Bu değişiklik kanın bir kere farklı gelmesiyle anlaşılır, iki defa tekrar etmesiyle yerleşik adet olur. Adet yerleşik olmayabilir de. Her ay değişip durur; ancak bu az kimsede meydana gelir. Bu durumda adet, bir kere farklı gelen kanla değişmiş olur (1).

Mesela, adeti altı gün olan bir kadın, sonra yedi gün kan görse, artık onun aybaşı müddeti yedi güne intikal etmiş olur. Sonraki bir adette de beş gün kan görüp tam temizlense, hayız müddeti beş güne inmiş olur.

Hayız süresi değiştiği gibi, hayız görme zamanı da değişebilir. Mesela, bu ayın başında hayız gören kadın, gelecek ay sonunda hayız görebilir. Bu süre daha da uzayabilir. Hatta birkaç ay sonraya da sarkabilir.

On güne kadar devam eden değişik hayız akıntıları, adet halini değiştirmiş olur.

Fakat on günü geçerse, değişiklik olmuş sayılmaz. Mesela her ay yedi gün kan gören kadın, sonradan üç gün daha artarak on gün kan görmeye başlarsa, adeti on güne çıkmış olur. Fakat yedi gün kan gören bir kadın, sonradan on bir gün veya daha fazla kan görmeye başlarsa, kan on günü aştığı için bunun normal bir hayız kanı olmadığı anlaşılır. Bu durumda, yerleşik adetine göre karar verir; adet gününden sonra gelen fazla akıntı hayız kanı sayılmaz. Bu durumda, adeti olan yedi günü hayız, diğer günler özür hali sayılır.

Adet günü tamam olduğu halde beyaz rengin dışında bir akıntı devam eden bir kadın, hayız gününün değiştiğini düşünerek namaza başlamaz. Akıntının özür olduğu belli olunca, yerleşik adetinden sonraki kılmadığı namazları kaza eder. Bu da akıntı on günü geçince anlaşılır.

Bunun gibi, her ay içinde belirli bir zamanda, mesela beş gün adet gören bir kadın, bu defa kanaması üç gün önce başlayıp akıntı sekiz gün devam etse, bu sekiz günün hepsi hayız sayılır. Fakat kanama süresi on günü geçerse, bu durumda, yerleşik adetinin geldiği beş gün adet, ondan önce ve sonraki akıntı özür kanaması olur. Bu özür günlerinde kılınamayan namazlar kaza edilir.

Kaynak: Turan Yazılım – Mürşit 5 – İlmihal – Kadın Ve Aile İlmihali

1-Cezîrî, el-Fıkh ale’l-Mezâhibi’l-Erbaa, 1/107; Dâmâd, Mecmau’l-Enhur, 1/83.

    Yorumlar

    Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

    %d blogcu bunu beğendi: