Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
7,3505
EURO
8,8901
ALTIN
409,96
BIST
1.529
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Parçalı Bulutlu
12°C
Bursa
12°C
Parçalı Bulutlu
Perşembe Parçalı Bulutlu
14°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Yağışlı
17°C
Pazar Parçalı Bulutlu
13°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Adet Kanaması, Yaşı ve Süresi

25.11.2020
0
A+
A-

Hayız, Hayız Kanı, Aybaşı Hali ve Adet Görme Ne Demektir?


Hayız Nedir: Ergenlik çağına ulaşmış bir kadının rahminden belli günler içinde gelen kana ”hayız kanı” denir.  Bu kan normalde ayda bir geldiği için ona ”aybaşı hali” ve her ay belirli ve yerleşik günlerde tekrarladığı için ”adet görme” de denir.

Aybaşı demek, kadın her ayın başında kan görecek manasında değildir. Kadın ayın başında olduğu gibi ortasında ve sonunda da hayız kanı görebilir. Aybaşı, bir temizlik süresinden sonra yeni hayız halinin başladığı dönem demektir. Bu dönem bazı kadınlar için her ay yaşanır; bazı kadınlar için de birkaç ay arayla meydana gelir. Hatta senelerce hayız kanı görmeden temiz kalan kadınlar da olabilir.

Adet Kanaması Yaşı ve Süresi


Hayzın başlama dönemi dokuz-on beş yaşları arasında olur. Memleketimizde umumiyetle on iki-on dört yaşlarında başlar. Hayız hali en çok elli beş yaşına kadar devam eder. Genellikle kırk beş-elli yaşlarında sona erer.

Aybaşı kanamaları, normal olarak her ay üç ile on gün içinde gözükür. Genelde beş veya yedi gün olur; bu sabit bir sayı değildir. Kadının iki hayız arasındaki temizlik süresi en az on beş gündür, fakat en çoğu için bir süre yoktur. Bir kadın aylarca hatta yıllarca hiç hayız görmeden temiz kalabilir. Gebelik esnasında hayız kanı kesilir. Kan gelirse özür kanı kabul edilir.

Hayız için pislik veya hastalık demek doğru değildir. Bu dönemdeki kadını da pis veya hasta görmek yanlıştır. Yüce Allah hayız için sadece, ”O bir eziyetli dönemdir (1)” buyurarak, bu dönemin kadın için biraz sıkıntılı ve biraz da eziyetli olduğunu haber vermiştir. Bu âayet kadınların muhatabı ve sorumlusu olan aileye ve özellikle kocalara bir uyarıda bulunmaktadır. Bu eziyetli dönemde onlara yardımcı olunması ve sıkıntılarının paylaşılması istenmektedir.

Bunun için hayız halinde cinsel ilişki yasaklanmıştır; fakat cimânın haricinde her türlü ilgi, sevgi, yakınlık, aynı yatağı paylaşma, beraber yeme içme aynen devam etmektedir.

İki Adet Arası Temizlik süresi Nasıl Hesaplanır?


Hayız akıntısı müddetinin en azı -geceleriyle beraber- üç gün, yani tam 72 saat; en çoğu da on gün, yani 240 saattir. Kanama üç günden az olduğu takdirde aybaşı sayılmaz, özür kanı sayılır. On günden çok olması halinde ise, on güne kadar olanı hayız sayılır, gerisi özür kanıdır. İleride özür kanı hakkında bilgi verilecektir.

Şâfii mezhebine göre, hayzın en az süresi bir gün bir gece, en çoğu on beş gündür (2).

Hayız müddeti içinde akıntı, mutlaka sürekli olarak akmaz; umumiyetle kesintili olur. Bu durumda kan gelmeyen günler de hayız halinden sayılır. Mesela bir kadın, pazartesi günü tam öğle vakti bir saat kadar kan görüp kesilse, üçüncü gün olan perşembe günü öğle vaktinde bir saat kan akıntısı olsa, bu üç günlük zamanın hepsi hayız halidir. Çünkü en az üç gün (yetmiş iki saat) dolmuştur. Başında ve sonunda kan görülmekle bu sabit olur.

Fakat, Hanefi mezhebine göre bu durumda sonuncu akıntı, daha tam üç günlük zaman dolmadan sona erse ve sonra da on beş günlük (ara temizlik) süresi içinde hiç kan gelmese, o akıntı günleri hayız halinden sayılmaz. Çünkü hayzın en az müddeti olan üç gün yani yetmiş iki saat dolmamıştır. Bu arada kılınamayan namazların kazası gerekir.

Özür kanı gören kadın üç günden az kan görür ve peşinden en az on beş gün temiz kalır.

Bir kadının gördüğü kan üç günden önce kesilir fakat birkaç gün sonra yine gelmeye devam ederse bu, hayız kanıdır (3)

Kaynak: Turan Yazılım – Mürşit 5 – İlmihal – Kadın Ve Aile İlmihali

1-Bakara 2/222. ;2-Şirbînî, Mugni’l-Muhtâc, 1/171. ; 3-Dâmâd, Mecmau’l-Enhur, 1/79 (Beyrut 1998).

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.