Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
7,3575
EURO
8,8934
ALTIN
410,44
BIST
1.529
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Parçalı Bulutlu
12°C
Bursa
12°C
Parçalı Bulutlu
Perşembe Parçalı Bulutlu
14°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Yağışlı
17°C
Pazar Parçalı Bulutlu
13°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Al-i İmran Süresi Tefsiri & Muhammed Gazali

29.11.2020
0
A+
A-

Kendi kendime şunu sordum: Al-i İmran Süresinin ilk yarısı Ehl-i Kitap’la diyaloglar ve onların durumlarını anlatan kıssaları işliyorken, neden bu bölümde Hac zikredilmektedir? Ve bu hac olayından önce, helal ve haram kılınan yiyeceklerle ilgili anlatımlar gelmektedir?


Zihnimi kurcalayıp biraz düşündükten sonra dedim ki: Menar sahibi Muhammed Abduh’un görüşünü almalıyım ve o büyük imamın düşüncesini öğrenmeliyim. Onun tefsirine baktığımda doyurucu cevabı orada buldum.

“İslam kendilerine sunulurken, Yahudiler sanki birbirlerine şöyle soruyorlardı: Bizim kendilerinden uzak durduğumuz ve sofralarımızda asla görülmeyen ve bizlere haram kılınmış olan yiyecekleri helal sayan bir dine, nasıl tabi oluruz?

Bu soruya şu şekilde cevap verildi: Yahudilerin saygı duydukları bu yasak, belirli bir süre için ve geçici olarak konmuştu. Aslında tüm yiyecekler, önceden onlara helal kılınmıştı. Ancak ne zaman ki doğru yoldan saptılar ve düşmanlık yapmaya devam ettiler işte o zaman Allah (c.c)’tan bir uyarı cezası olarak, onlara bazı yiyecekleri haram kıldı.

İşte bu durumu yüce Allah (c.c),En’am süresinde açıklamakta ve haram kılma olayını şu ayetle bitirmektedir: “Bu, zulümleri yüzünden onlara verdiğimiz cezadır. Biz elbette doğru söyleriz. Eğer seni yalanlarlarsa de ki: Rabbimiz geniş bir rahmet sahibidir. Bununla beraber O’nun azabı, suçlular topluluğundan uzaklaştırılmaz (En’am Süresi 147-148)”

Hz İsa‘nın risaletinin, Yahudilerin ağırlıklarından bir kısmını hafifletmek ve onlara haram kılınan bazı şeyleri helal kılmak için geldiği bilinen bir gerçektir. Bu durum Hz İsa’nın (a.s) diliyle şu ayette ifade edilmektedir:

Benden önce gelen Tevrat’ı doğrulayıcı olarak ve size haram kılınan bazı şeyleri de helal kılmam için gönderildim (Al-i İmran Süresi 50)”

Kur’an-ı Kerim nazil olduğunda ise, hukuk kuralları aslına geri döndürüldü. Dolayısıyla öldürülmüş hayvanların etleri, domuz eti, akıtılmış kan ve Allah (c.c)’ın dışında başka tanrılar adına kesilmiş hayvanların etleri dışında hiçbir şey haram kılınmamıştır. Bunların dışında her şey helaldir. Bu hususta yüce Allah (c.c) şöyle söylüyor:

Tevrat’ın indirilmesinden önce, İsrail’in (Ya’kub’un) kendisine haram kıldıkları dışında, yiyeceğin her türlüsü İsrail oğullarına helal idi. De ki: Eğer doğru sözlü iseniz o zaman Tevrat’ı getirip onu okuyun (Al-i İmran Süresi 93)”

Kıblenin konumu ile ilgili sözler de aynıdır. Mekke-i Mükerreme’deki Ka’be, tüm insanlar için ilk ve son kıbledir;

Şüphesiz, alemlere bereket ve hidayet kaynağı olarak inananlar için kurulan ilk ev Mekke’deki (Kabe)’dir (Al-i İmran Süresi 96)”

Kudüs, geçici şartlar dolayısıyla kıble olmuşsa da artık engeller yok olmuş ve sular yatağına geri dönmüştür Tavhidi inancın kalesi olması için yapılan ve geçmiş tüm peygamberlerin nesnesi olmuş bu ilk eve hürmet ve saygı göstermek, kaldığı yerden devam etmektedir.

Sağlam ve güçlü akidenin kuşağındaki sahih gerçek bir eğitimin, tüm zamanlarda insnalığın gelişmesinin temeli olduğunu tespit etmek için, şeriatlar arasındaki farklılıkları bir kenara koymalıyız. Al-i İmran süresi, ta başında bu hususu hatırlatmaktadır:

Nefsani arzular, (özellikle) kadınlara, oğullara, yığın yığın biriktirilmiş altın ve gümüşe, salma atlara, sağmal hayvanlara ve ekinlere karşı düşkünlük insanlara çekici kılındı. Bunlar, dünya hayatının geçici menfaatleridir. Halbuki varılacak güzel yer, Allah’ın katındadır (Al-i İmran Süresi 14)”

Aslında hayatın sürekliliği için by iç güdüler gereklidir. Örneğin cinsel iç güdü olmasa, yeryüzünde yaşayan canlılar kervanı kesintiye uğrar. Aynı şekilde diğer üç güdüler de böyledir. Önemli olan, itidal sınırını aşmamak ve doğru yoldan sapmamaktır.

İslam, faydalı olan şeyleri helal, zararlı olan şeyleri de haram kılmıştır. Helal ve haramın temellerini, iman ve salih amel üzerine atmıştır. İnsanın Allah (c.c)’la ve ahiret günüle olan bağlarını sapasağlam devam ettirmesini Takva’nın önemli özelliklerinden birisi olarak saymıştır.

Önde gelen liderlerden birisinin, (insanları) AIDS hastalığına karşı sakındıran sözlerini işittim. Onun gayr-i meşru ilişki esnasında, prezervatif kullanmalarını tavsite ettiğini gördüm. O, iffetten umudunu kesmişti, zira onun yaşadığı bölgede, tüm gayr-i meşru ilişkiler serbest odluğu için, iffetli olmayı tavsiye edemiyorlardı. Oysa Yüce Yaratıcıyla sıkı ilişkileri kaybettikten sonra, AİDS hastalığının önüne geçmek asla mümkün değildir.

Yüce Allah (c.c)’ın şu sözünü anlayana kadar şekilci dinlerin müntesipleri, hakimiyetlerini kaybettikleri içgüdülerin verdiği sıkıntılara katlanmak zorunda kalacaktır;

(Resulüm !) De ki: Size bunlardan daha iyisini bildireyim mi? Takva sahipleri için Rableri yanında, içinden ırmaklar akan, ebediyen kalacakları cennetler , tertemiz eşler ve (hepsinin üstünde) Allah’ın hoşnutluğu vardır. Allah kullarını çok iyi görür. (Bu nimetler) Ey Rabbimiz! İman ettik, bizim günahlarımızı bağışla, bizi ateş azabından koru diyen, Sabreden, dürüst olan, huzurda boyun büken, infak eden ve seher vaktinde Allah’tan bağış dileyenler (içindir) (Al-i İmran Süresi 15-17)”

Ehl-i kitaba şu şekilde seslenmek için bu ayetler, sürenin başlarında gelmiştir. Gerçek kurtuluşun temeli;

Hayy ve Kayyum olan Allah’tan başka ilah yoktur (Al-i İmran Süresi 2)”

olan inanç, sonra insnalık fıtratını temizlik sınırları içerisine yerleştiren, ıfrat ve tefriti hoş görmeyen ve dünya hayatına bakamyı, ahiret hayatına ve dosdoğru yola götürecek bir bakış açısı kılan eğitimdedir

Kaynak: Muhammed Gazali / Kur’an’ın Konulu Tefsiri / bkz: 49-52

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.