Cuma Namazından Sonra; Zuhr-i Ahir Namazı Kılmak Şart mı?
Cuma günü Cuma namazı farz olduğu için öğle namazı kılınmaz. Ancak cuma günü, cuma namazının herhangi bir geçerli sebepten ötürü cemaate yetişip kılamamış olanlar, o günün öğle namazını kılarlar.
Sahih addedilen rivayetlere ve görüşlere göre, Cuma günü öğle vaktinde kılınması gereken namaz, sırasıyla dört rekat sünnet, iki rekat farz ve dört rekat da cumanın son sünnetidir. (4+2+4=10)
Türkiye’de ki Hanefilerin cumanın dört rekat son sünnetinden sonra münferit olarak kıldıkları zuhr-i ahir, Şafiilerin iki rekat cumanın farzından hemen sonra cemaat halinde kıldıkları öğle namazının dört rekat farzı,
Resulüllah’ın asr-ı saadetlerinden çok sonra ortaya atılan bir şüphe sebebiyle ihdas edilmiş zaid bir namazdır. Kanaatimizce bid’attir. Çünkü böyle bir namazı, Resulüllah kılmadığı gibi, sahabiler ve tabiün da kılmamıştır.
Ortaya atılan iddiaya göre, birden fazla camide Cuma kılınan belde ve şehirlerde ancak ilk defa Allah-u Ekber deyip namaza başlayanların ki veya ilk önce selam verenlerin ki cumadır, diğer camilerde kılanların kıldıkları cuma kabul değildir. Çünkü Resulüllah ve sahabe dönemlerinde cuma namazı tek bir camide ve Resulüllah, ondan sonra da halifeleri tarafından kıldırılmıştır. Onların dönemlerinde birden fazla camide cuma namazı kılınmamıştır.
Bu iddia kanaatimizce yersizdir. Zira bu konuda Resulüllahın sünnetinde, ilk önce kılanın namazı namazdır, diğerlerininki değildir anlamında herhangi bir rivayet, hatta işaret dahi bulunmamaktadır. Kılınan namazı kabul edecek yada etmeyecek olan Allah’tır. Hangi namazımızın kabul edildiğini, hangisinin de kabul edilmediğini Allah’tan başkası bilemez.
Ancak bilebileceğimiz bir şey vardır, o da kılınan namazların kabule şayan olmasıdır. Bu da onların önce ya da sonra sırasına göre değil, ibadetteki vakit, ihlas, huşu, hudu ve tadil-i erkana göredir. Kaldı ki şüphe üzere yeniden namaz kılmak ve bunun dinden bir rükün kabul etmek dine ilaveden başka bir şey olmaz. Oysa şu ayet dinin tamamlandığını söylemektedir’. Bugün sizin dininizi kemale erdirdim, size nimetimi tamamladım, size din olarak İslam’ı seçtim… (Maide Süresi 3. Ayet)’
Resulüllah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: Benden sonra din adına çıkacak her şey bid’attir, her bid’at merduttur, kim ona uyarsa onu dinden uzaklaştırır
Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: ‘Namaz kılınınca derhal yeryüzüne dağılıp Allah’ın lütfundan rızkınızı arayın ve Allah’ı çok anın ki başarıya ulaşasınız (Cuma 10)’. Bu ayet; cuma gününün müminler için tatil günü olmadığı ve olamayacağının açık bir delilidir. Çünkü ezandan önce işin bırakılması ve namaz bittikten sonra yeryüzüne dağılıp Allah’ın fazlından rızkın aranması emri, böyle bir tatili mümkün kılmamaktadır.
Kaynak: M Zeki Duman / Beyanu’l-Hak / C:3 / bkz: 250-251