Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,0837
EURO
9,6757
ALTIN
453,52
BIST
1.399
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Sağanak Yağışlı
22°C
Bursa
22°C
Sağanak Yağışlı
Perşembe Sağanak Yağışlı
20°C
Cuma Sağanak Yağışlı
18°C
Cumartesi Sağanak Yağışlı
23°C
Pazar Çok Bulutlu
23°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz

23.12.2020
0
A+
A-

Namazda kalp başka bir şeyle meşgul olursa

Bil ki, onu yaparken başka bir şey düşünmek namaz dışındaki bütün ibadetlere her zaman zarar vermez. Çünkü diğer ibadetlerde imtihan ve sınanma başka bir şeyi düşünmekle hasıl olur.

Mesela oruç; nefsin bir takım arzularını terk etmesidir. Fakat namaz birtakım zikirlerden, münacaatlardan ve hareketlerden oluşur.

Mesela; hac her ne kadar akıl başka şeylerle meşgul olsa da meşakkatli fiillerden ibarettir.

Mesela Zekat, çok sevilen malın bir kısmını başkasına vermektir.

Namazda kalp başka bir şeyle meşgul olursa söz konusu zikirlerle ve münacatla elde edilmesi istenen şey hasıl olmaz.

Çünkü dil kalpte olanı ifade etmezse bu bir hezeyan olur.

Aynı şekilde, kalp başka bir şeyle meşgul olursa namaz hareketlerinden elde edilmesi istenen şey de kazanılmaz.

Çünkü kıyamın maksadı eğer hizmet, rüku ve secdelerin amacı boyun eğmek ve saygı göstermekse, kalp de bütün bunlardan uzak bir şekilde başka şeylerle meşgul oluyorsa maksat hasıl olmaz.

Bu hal şuna benzer;

Bir adamın önünde bir put olsa ve o puttan habersiz olsa onun puta saygı gösterdiği söylenebilir. Bu söz söylenmiyorsa adamın yaptığı işin o fiilin amacına uygun olduğu anlaşılır. Bir fiili amacının dışına çıkarsa, sadece bir görüntüden ibaret olur ve hiçbir şekilde itibar görmez. Yüce Allah bu hususta şöyle buyurmuştur :

‘Onların ne etleri ne de kanları Allah’a ulaşır ! Fakat O’na sadece sizin takvanız ulaşır (1)’

Burada kastedilen Allah’a ulaşan şeyin kalbi kaplayan ve onun kendisinden istenen emirleri uymasını sağlayan vasıftır.

Kalp başka bir şeyle meşgul olduğunda namaz bozulur mu diye sorulursa deriz ki hükmünün kalan kısma tatbik edilebilmesi için namaza başlarken kalbin başka bir şeyle meşgul olmaması şarttır.

Şeriat namaza başladıktan sonra arız olan bir gaflete müsamaha etmiş ve gafletten dolayı yapılmamış olan bir fiil için sehiv secdesini gerekli görmüştür.

Namaza başlarken kalbin başka şeylerle meşgul olmaması ruhun bedendeki son kalıntısı gibidir. Kalp ne kadar kuvvetliyse ruh namazın sonuna kadar o kadar mutlu olur. Ne kadar zayıfsa kişinin kuvvetleri zayıflar. Üzerinde hareket emaresi olmayan nice diri insan gördük. Ancak her ne kadar namazda başka şeylerle meşgul olmamak gerekse de bundan kurtulmak zordur ve ilim ve basiret isteyen bir iştir. Namazda aklınıza dünyevi veya başka şeyler gelecek olsa da bu gibi şeyler geliyorsa da bu namazı bozmaz. Ancak aklıma kötü kötü şeyler geliyor diye namazı bırakmayı düşünmek yerine aklına gelen vesveselerden ve düşüncelerden kurtulmaya bak. Zaten şeytanında istediği odur. Bak namaz kılıyorsun ama aklına olduk olmadık şeyler geliyor. Senin namazın kabul olmaz. Boşuna namaz kılıyorsun gibi vesveseler verir ki, bunlar itibara ve dikkate alamyınız.

Kaynak: İbnü’l Cevzi / Minhacü’l-Kasıdin Ve Müfidü’s-Sadıkin / C:1 / bkz: 127-128 (1-Hac 37)

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.