DOLAR
32,8221
EURO
35,1421
ALTIN
2.449,46
BIST
10.771,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Açık
29°C
İstanbul
29°C
Açık
Pazar Parçalı Bulutlu
29°C
Pazartesi Az Bulutlu
30°C
Salı Az Bulutlu
29°C
Çarşamba Az Bulutlu
29°C

Hac ve Umrede Say’ın Vacip Oluşu

24/05/2024
2
A+
A-
Hac ve Umrede Say’ın Vacip Oluşu

Buhari’nin Hz. Aişe’den naklettiği uzun bir rivayette şöyle geçmektedir. Hz Peygamber (s.a.v) bu ikisi arasında say yapmayı sünnet olarak belirledi. Öyleyse hiç kimsenin bu ikisi arasında sa’y yapmayı terk etme hakkı yoktur.

Hanefiler bu hadisi delil getirerek Safa ile Merve arasında sa’y yapmanın vacip olduğunu söylemişlerdir. Çünkü Hz. Aişe’nin “Hz. Peygamber (s.a.v) bu ikisi arasında say yapmayı sünnet olarak belirledi. Öyleyse hiç kimsenin bu ikisi arasında sa’y yapmayı terk etme hakkı yoktur” sözü vücua delalet eder.

Ayette geçen “bir sakınca yoktur” ifadesi ile tahyir, ‘say’ın farz olmadığını gösterir. Hasan-ı Basri, Katade ve Sevri de bu görüştedir. Bundan dolayı say’ı terk edenlerin kurban kesmeleri gerekir.

Ata ise şöyle demiştir: “Sa’y, sünnettir. Say’ı terk edene bir şey gerekmez. Üç mezheb imamı ile Davud ez-Zahiriye göre say farzdır. Say yapmadan hac gerçekleşmez. Kim ‘say’ı yapmamışsa ülkesinden dönüp say’ını tamamlar. Eğer bu müddet zarfında eşi ile cinsel ilişkiye girmişse bu durumda haccını ve umresini tamamlar, önümüzdeki yıl hacceder ve hedy kurbanı götürür.

İbn Kudame ise Ahmed b. Hanbel’in bir görüşüne göre bunun müstehap olduğunu söylemiş ve doğruya en yakın olan görüşün de bu olduğunu ifade etmiştir.

Say Tekrar Tekrar Yapılmaz

Hac ve umrede sa’y tekrar yapılmaz, bir defa yapmakla yetinilir ‘Say’ı tekrar yapmak bidat olduğu için mekruhtur. Bu konuda İmam Müslim, Cabir b. Abdillah’tan şöyle nakletmiştir: “Hz. Peygamber ve ashabı Safa ile Merve arasında sadece bir kez say yapmıştır.” Safa ve Merve arasında her tavaftan sonra say yapılmaz. Bir kez hacda, bir kez de umrede say yapılır.

“Gunyetu’n-nasik” adlı eserde şöyle ifade edilmiştir: Kişi dilediği kadar remele ve ızdıba’ yapmadan Kabe’yı tavaf eder. Ancak tavaftan sonra say yapmaz. Çünkü nafile say, dini bir uygulama olarak öngörülmemiştir. Hacceden kimsenin birden fazla say yapmasının din tarafından öngörülmediği konusunda ihtilaf yoktur.

Kaynak: Esad Muhammed Said es-Sağirci / Delilleriyle Hanefi Fıkhı / bkz: 405

ETİKETLER:
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.