Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
7,3470
EURO
8,9109
ALTIN
410,73
BIST
1.529
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Yağışlı
8°C
Bursa
8°C
Yağışlı
Çarşamba Parçalı Bulutlu
12°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
14°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Yağışlı
17°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

İhlas Süresi Tefsiri & Abdülkadir Geylani

05.01.2021
0
A+
A-

Marifet-i ilahiyye ile bezenen; Cenab-ı Hakk’ın kendine ait olan varlıktaki yeganeliğinin ve vahdetinin keşfine nail olan; onun zatının bütün mazharlardan ve tecellilerden müstağni ve imkan ayıbından, noksanlıktan kemale doğru ilerleme gibi bir eksiklikten doğan muhtaçlık kusurundan münezzeh olduğunu idrak eden kimseler için şu gerçek gizli kalmaz;

Zat-ı ehadiyye, herhangi bir kayıt ve sınırlamadan kesinlikle münezzehtir. O, zatına atfedilen mazhar ve tecellilerle vasfedilmekten tamamen yücedir. İmkan aleminde görülen fakirlik ve muhtaçlığın her türlüsünden beridir.

İşte bundan dolayı Cenab-ı Hak bu sürede kendi zatını beyan etmiş, süreye besmeleyle başladıktan sonra, kullarını irşad etmek, işin hakikatini ve doğrusunu öğrenmek için, ilm-i huzurisinin (her şeyin yanında olma ve iç yüzünü bilme) bir gereği olarak kendi zatını kendisi şu şekilde vasfetmiş ve açıklamıştır;

Ey Resullerin en kamili; Sana bizleri kendisine iman ve ibadet etmeye davet ettiğin rabbinin özelliklerinden bizlere anlat diyenlere;

De ki:O Allah Ehad’dir (İhlas Süresi 1)”. Aslında o gaybi (görünmeyen) ve şehadi (görünen) ilahlık ile muttasıf olan zat, uluhiyet ve rububiyetle muttasıf olan zatı itibariyle, gaybiyetten/görünmezlikten de şehadiyetten (görünürlükten) de mütealdir,yücedir, uzaktır. O, çoğalmadan ve çokluktan da mutlak surette münezzeh olup, ehadiyetle (bir teklik) muttasıf olan zatında gizli ve kamil olan esma ve sıfatları hasebiyle, bütün kemal sıfatlarına kendi zatında sahiptir.

Vücutta/varlıkta, hayatta ve kayyumlukta (hiçbir şeye mmuhtaç olmadan var olmada) müstakildir, başkasına ihtiyacı yoktur. Daimlik ve ezeli, ebedi ve sonsuz baka (önü olmayan sonsuzluk) onun kendisinin bir özelliğidir, zatının gereğidir. Öyle ki, onun bakiliğini ve devamlılığını ölçebilecek hiçbir ölçü veya tartı yoktur. Hiçbir tedbir ve takdir, hiçbir güç ve kuvvet onu ve onun kayyumiyetini (tek başına var olmasını) kuşatamaz.

Çünkü O “Allah Samed’dir (2)”.Kendisine yönelinen, kainatta gayb ve şehadet aleminde, dünya ve ahiret aleminde batınen veya zahiren meydana gelen ve yok olan her şeyin kendisine döndüğü, rücu ettiği senet ve seyyiddir. Aslına bakılırsa o haddi zatında bütün bunlardan müstağnidir. Onun zatı bütün bunlardan nasıl müstağni olmasın ki,

O Allah;

Doğurmamıştır“. Doğmak kendinden sonra birini bırakmayı gerektiren,yok olmaktan ve kaybolmaktan korkmaya sebep olan bir hadisedir. Oysa, kayyumluğu ile, kendi kendine var olması ve bekasının devamı gereğince, bu gibi sonlu olmayı gerektiren, nihayeti olan noksanlıklar ve kusurlar asla ona atfedilemez. Onun için ne bir son ne de bir intikal söz konusudur.

Ve” aynı şekilde “O, doğurulmamıştır (İhlas Süresi 3)”. Bilakis ezelden ebede kadar zahir ve batın olan, görünen veya görünmeyen her şey ondandır, onunladır, onun içindir, onun içindedir. Ezelden ebede kadar varlığı farz edilebilen hiçbir şey, onun isimlerinin gölgesinin ve sıfatlarının akislerinin dışında değildir. Herhangi bir şey ondan başka olsun da onun önüne geçsin, böyle bir şey nasıl tasavvur edilebilr? Edilemez ki ! Varlıkta başka bir şey yoktur ki, o onu doğursun

Ve” kısaca o birliğinde münferittir. Tekliğinde müstakildir, tek başınadır. Yeganelinde kimseye bağlı ve muhtaç değildir. Zira “Hiç bir şey ona denk değildir (4)” Ondan önce veya ondan sonra bir şey yoktur. Bilakis, ondan başka ilah yoktur. Ondan başka mevcut yoktur;

Kaynak: Abdülkadir Geylani Geylani Tefsiri / C:VI / bkz: 577-579

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.