Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,1546
EURO
9,8169
ALTIN
466,52
BIST
1.352
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Gök Gürültülü
18°C
Bursa
18°C
Gök Gürültülü
Perşembe Parçalı Bulutlu
18°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Gök Gürültülü
20°C
Pazar Gök Gürültülü
17°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

İman ve İslam

20.12.2020
0
A+
A-

İman ve İslam İlişkisi, Benzer ve Farklı Yönleri

İman ve İslam, tafsilat ve isim bakımından ortaktırlar. Her mümin aynı zamanda Müslümandır. İman, sözün fiille tahkikinin eseridir. Bu noktada Cehmiye, Keramiye ve Haruriye fırkalarının görüşleri batıldır. Ehli Sünnet ve’l-Cemaat‘in mezhebini açıklamaya gelince, Allah Teala bizi de bu mezhebe tabi olmaya muvaffak kılsın.

Bazıları, imanın İslam olduğunu söylemiştir. Bu söz ikisi arasındaki farkı ve muhtelif dereceleri ortadan kaldırmakta, bu bakımdan da Mürcie mezhebine yakın düşmektedir. Başkaları ise, İslamın iman olduğunu söylemişlerdir. Bunlar da ikisi arasında bir zıtlaşma ve gayrılaşma sokmaktadırlar. Bu görüş, İbadiye mezhebinin görüşüne daha yakındır.

İslam’ın İmana Göre durumu

Bu mesele gerçekten de müşkil bir mesele olup açıklama ve izaha muhtaçtır. İslamın imana göre durumu, kelime-i şehadetteki iki cümleden birinin diğeri karşısındaki durumuna benzer. Hüküm ve anlam bakımından böyle bir ilişki kurulabilir.

Allah Resulü’ne (s.a.v) şehadet etmek, tevhid şehadetinin aynısı değildir. Bunların ikisi de gözlerde iki ayrı şey gibidir. Ama biri diğerine bağlı olduğu için de, aynı zamanda tek bir şeydirler. İslamı olmayanın imanı olmadığı gibi, imanı olmayanın da İslamı olamaz. Çünkü müslüman, İslamın sıhhat kazanacağı imandan hali kalamaz. Müslümanın, Allah Teala’nın da şart koştuğu üzere inancının doğruluğuna iman etmiş olması gerekir .O, salih ameller için imanı şart koşmuştur. Yine O, iman için de salih amelleri şart koşmuştur.

Bunun tahkiki babında da şöyle buyurmuştur: ‘Her kim mümin olarak salih amellerde bulunursa, çabası inkar edilemez (Enbiya’94)” Kim O’na, imanın salih amellerde bulunmuş bir mümin olarak gelirse, işte onlar için yüksek dereceler vardır (Taha’75)’.

İslam’a Göre amel Etmeyen Kişinin Durumu

Zahirde İslami amelleri bulunan, ancak gaybe imanın akaidine başvurmayan kimseler münafıktır. İçine düştüğü nifak, kendisini İslam dairesinden çıkartır. Kalbe gayben iman esasına sahip olmasına rağmen, imanın hükümleriyle ve İslam şeriatiyla amel etmeyen kimse, tevhidi sabit olmayacak bir küfürle inkara sapmış bir kafir konumundadır.

Allah Resulü’nün (s.a.v) haber verdiği gaybe inanıp emrolunduğuyla amel eden kimse ise, mümin ve Müslümandır

Eğer böyle olmasaydı, müminin Müslüman olarak adlandırılmaması mümkün olduğu gibi,her Müslümanın mümin olarak adlandırılması da mümkün olurdu. Yani o Allah’a, peygamberlerine ve kitaplarına inanan bir mümin olarak anılmazdı.

İmanın ameller karşısındaki durumu

Kalbin vücut karşısındaki durumuna benzer. Biri diğerinden asla kopamaz. Kalbi olmayan canlı bir vücut olmadığı gibi, vücutsuz kalp sahibi de olamaz. Buna rağmen hüküm ve anlam bakımından ayrışmazlar. Ama her ikisi de münferid sebeplerdir. Bu ikisinin durumu, bir dışı, bir de içi olan daneye benzer. Dane bölünmez bir bütündür.

İç ve dış sıfatlarının yakınlığı sebebiyle iki adet dane olarak da görülemezler. İslami ameller de, iman karşısında böyledirler. İslam, imanın dışı yani zahiri yüzüdür. Kısaca uzuvlarla icra edilen bir takım fiillerdir.  İman ise, İslamın iç yani batıni yüzüdür. Bu da kalbi amellerden teşekkül eder.

Allah Resulü’nün (s.a.v) şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: İslam açıklık (zahiri, görünen), iman ise sırdır. Bu hadisin başka bir rivayetinde ‘iman ise kalptedir’ ifadesi geçmektedir.

Kaynak: Ebu Talib el-Mekki / Kalplerin Azığı -Kutü’l Kulub- / C:3 / bkz: 414-416

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.