Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,5595
EURO
10,1169
ALTIN
494,93
BIST
1.349
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Parçalı Bulutlu
32°C
Bursa
32°C
Parçalı Bulutlu
Salı Parçalı Bulutlu
34°C
Çarşamba Sıcak
36°C
Perşembe Sıcak
36°C
Cuma Sıcak
36°C
SON DAKİKA
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Vakti İyi Değerlendirmek
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?
Namazda Secdelerden Birisini Unutan Birisi Ne Yapmalı?
Namazda Huşu
Neden Namaz?
Maddeler Halinde Namazı Bozmayan Şeyler Nelerdir?
Namazın Mekruhları Nelerdir?
Kulluk Borcu: Namaz
Namaz ve Nefis
İlmin Fazileti
Namazın Farzları
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır (Nisa 103)
Namazın Adabına Uygun Davranışlar
Namaz Kılarken Başka Şeyleri Düşünmek
Çocuğa Doğru Yaklaşım
Namazda Yanlışlıkla Fatiha Süresinden Önce Bir Süre Okuyan Kişi Ne Yapmalı?
Namazın İnsana Kazandırdıkları (vaaz)
Namaza Engel Olan Pislikler
İstenmeyen İmam Namaz Kıldırabilir mi?
Namazın Anlamı ve Manası
Hiçlik Makamı Hikayesi & Nasrettin Hoca
Kul Hakkı ve Kamu Mallarını Korumak
Sabır ve Namaz
Diriliş (Ahmed Günbay Yıldız / O’na Secde Yakışıyor)
Hangisi Aptal…! Berber mi Çocuk mu?
Namaz Kılarken Önüme Birisi Oturursa Nasıl Hareket Etmeliyiz?
Ey Gafil Gel Uyan! Bu Sözlerim Sana
Kurtuluşa Erenler
Abdest & Gusül ve Teyemmüm
Allah’a Yönelmek ve O’nun Yoluna Girmek
Taktilo, Bilgisayar ve Yabancı Dil Bilen Köpek
En Değerli İnsan
İpek Elbise ile Namaz Kılmak Günah Mıdır?
Farz Namazın Son İki Rekatında Zamm-ı Süre Okunursa
Siz Hiç Hayallerinizden Sıfır Aldınız mı?
Namazda Vesvese
Kaza Namazı Nasıl Hesaplanır?
Namaz Hatırlatıldığı Zaman Neden Yaban Eşekleri Gibi Arkanızı Dönüp Kaçıyorsunuz?
İşyerinde İzin Almadan Namaz Kılabilir miyim?
Namazı Huşu ve Huzur İçinde Kılmak
Namaz Kılarken Gözleri Kapatmak Günah mı?
Mantık Bize Ne Öğretir?
Namazı Cem Etmek ve Şartları
Namazda Yapılan Hareketlerin Anlamları
Namazın Önemi
Baloncu ve Çocuğun Hikayesi
Namaz Kılmayan Birisi Nasıl Ölür?

Kibir Sebepleri ve Tehrik Eden Unsurlar

İslam ve Kur'an adlı kardeş web sitemize ulaşmak için Tıklayınız

03.09.2020
0
A+
A-

Daha önce kibrin insanın içindeki bir huy, kişinin uzuvlarında ortaya çıkan fiillerin ve davranış şekillerinin bu huyun birer semeresi olduğunu ve bunlara kibirlenme denilmesi gerektiğini, “kibir” isminin ise içteki huyun özel adı olduğunu söylemiştik. İşte bu içteki huyun tek bir sebebi vardır o da kendini beğenmektir. Çünkü kendini, yaptıklarını, bilgisini veya bunların vasıtalarından birini beğenen kişi kendini büyük görerek kibirlenir.

Zahirdeki kibirlenmenin ise üç sebebi vardır: Birincisi kibirlenen kişiyle, ikincisi kibrin nesnesi olan kişiyle, Üçüncüsü ise ötekilerle ilgili olan sebeplerdir.

1- Kibirlenen kişideki sebep kendini beğenmektir.

2- Kibrin nesnesi olan kişideki sebep kin ve hasettir.

3- Ötekilerle ilgili olan sebep ise riyadır.

Bu açıdan bakıldığında sebeplerin sayısı dört olmaktadır: Kendini beğenmek, kin, haset ve riya.

Kendini beğenmeye gelice, daha önce zikrettiğimiz gibi bu sebep kişide batını kibre sebep olur ve bu da fiillerdeki, sözlerdki ve hallerdeki zahiri kibri ortaya çıkarır.

[ads1]

Kine gelince, bazen kin kendini beğenmekten dolayı kişiyi kibre sevkeder. Tıpkı kendisi gibi veya daha alt konumda olduğunu düşündüğü ancak daha önceden öfkelenmiş olduğu kişiye karşı kibirlenen kimse örneğinde olduğu gibi.. Söz konusu öfke ona kin duymasına yol açmış ve kalbinde ondan nefret etme duygusu kök salmıştır. Bundan dolayı tevazu gösterilmeyi hak ettiğini düşünse bile nefsi onun karşısında mütevazı olmayı kabul etmez. Nice adi kimse vardır ki duymuş olduğu kin ve nefretten dolayı önde gelen zatlardan biri karşısında mütevazı olması konusunda nefsi ona itaat etmez. Bu da karşı taraftan gelen hak sözü reddetmeye, nasihati kabule tenezzül etmemeye, hak etmediğini bilse bile ondan önde olmaya çalışmaya, haksızlık etmiş olsa bile ondan helallik dilememeye, ona karşı suç işlemiş olsa bile özür dilememeye ve bilmediği şeyleri ona sormamaya sebep olur.

Hasede gelince, karşı taraftan bir zarar veya öfkeye ve kine sebebiyet verecek bir davranış söz konusu olmasa bile haset de haset edilen kimseden nefret etmeye sebep olur. Aynı şekilde haset, nasihati ve ilim öğrenmeyi kabul etmeye engel olacak biçimde hakkı inkara yola açar. İlim öğrenme özlemi içindeki nice cahil, ona karşı duyduğu haset ve zulmetme hisleri sebebiyle bir hemşehrisi veya akrabasından istifade etmeye tenezzül etmediği için cehalet çukurunda kalmıştır.

[ads2]

İlminin üstünlüğünden dolayı tevazuyu hak ettiğini bilmesine rağmen ondan yüz çevirip karşısında kibirlenir.Çünkü haset, içinden kendisinin ondan üstün olmadığını düşünse bile onun karşısında kibir davranışları sergilemesine yol açar.

Riyaya gelince, o da kibirlilerin huylarını sergilemeye yol açar. Hatta kişi, kendisinden daha üstün olduğunu bildiği ve aralarında tanışıklık, hasetleşme ve kin bulunmayan birisiyle tartışmaya girer ancak insanların onun kendisinden daha üstün olduğunu söylemesinden korkarak onun söylediği doğruları kabul etmekten kaçınır ve bilgisinden istifade etmek için gururunu kırıp tevazu göstermez. Burada onun kibirlenmesine yol açan şey sadece riyadır. Etrafta insanlar olmadan o kişiyle yalnız kalabilmiş olsaydı karşısında kibirlenmeyecekti. Fakat kendini beğenme, haset veya kin saikiyel kibirlenen kişi, aralarında üçüncü bir şahıs olmasa bile diğeriyle yalnız başına kaldıklarında bile ona karşı kibirlenir. Yine, kişi bazen yalan olduğunu bildiği halde sahtekarlık yaparak asil bir soydan geldiğini iddia edip o soydan olmayan kimse karşısında kibirlenir, toplantılarda ona karşı böbürlenir, yolda önüne geçer, asalet ve saygı konusunda onunla eşit olmayı kabullenemez. Oysa içinden, söz konusu adamın bunu hak etmediğini bilmektedir. Kendisinin asil soyu konusunda yalancı olduğunu bildiği için içinde karşısındaki adama karşı bir kibir yoktur. Ancak kibirli davranmasına sebep olan şey riyadır.

Kaynak: İbnü’l-Cevzi / Minhacü’l-Kasıdin Ve Müfidü’s-Sadıkin / C: 2 / bkz: 134-135

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.