Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,5295
EURO
10,0725
ALTIN
480,67
BIST
1.418
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Az Bulutlu
29°C
Bursa
29°C
Az Bulutlu
Cumartesi Parçalı Bulutlu
33°C
Pazar Parçalı Bulutlu
29°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
35°C
Salı Parçalı Bulutlu
33°C
SON DAKİKA

Kur’an-ı Kerim’in Gönderiliş Amacı ve Muhtevası

19.07.2020
0
A+
A-

Kur’an-ı Kerim’in gönderiliş amacı insanların inançlarını düzeltmek, ahlakını güzelleştirmek, dünya hayatlarını düzene koymak: ilahi irade, rıza ve düzene uygun bir dünya hayatından sonra ve bu sayede onlara ebedi saadetlerini kazandırmaktır. Bu amaca ulaşabilmek için:

a-) Emir ve yasaklara ihtiyaç vardır.

b-) Bu emir ve yasakların hayata geçmesi, bunların kaynağının, “yaratıcı, varlığı zaruri, kemal sıfatlarına sahip, her çeşit eksiklik ve kusurdan uzak bulunan Allah” olduğunun bilinmesine bağlıdır.

c-) Bu iman, bilgi ve şuuru desteklemek üzere de mükafat ve ceza vaadi gerekir. Kur’an-ı Kerim’e giriş mahiyetinde olan

Fatiha süresinin başından yevmü’d-din”e kadar bu hususların birincisi.

► Mustakim”e kadar ikincisi ve

► Buradan sonuna kadar da üçüncüsü veciz bir şekilde ifade edilmiştir

[ads1]

Üçüncü kısımda mükafat ve ceza vaadi ile-konuları desteklemek, canlı bir şekilde tasvir etmek ve geçmişten ibret alınması sağlamak üzere verilen Kur’an kıssalarının özü yer almış bulunmaktadır.

Kur’an-ı Kerim‘in bilgi. irşad ve talimatla ilgili bütün muhtevası “bilinmesi ve inanılması gerekenlerle yapılması gerekenler” diye ikiye ayrılabilir.

Birincisinde Allah, peygamberlik, gayb alemi hakkında bilgilerle öğütler. misaller. hikmetler ve kıssalar vardır.

İkincisinde ise ibadetler ve hayat düzeni gibi ameli ve ahlaki hükümler, öğretiler yer almaktadır

Kur’an-ı Kerim’in gönderiliş amacı ve muhtevası hakkında özlü bilgi veren Şah Veliyyullah şunları ifade etmektedir.

Kur’an-ı Kerim’in geliş amacı Araplar’ın ve başka kavimlerin, göçerlerin ve yerleşiklerin, hasılı bütün insanların nefislerini terbiye etmektir. Kur’an’ın doğrudan (lafzi mantuku) ifade ettiği bilgiler beş bölüme ayrilabilir

[ads2]

1-► İbadetler, sosyal, hukuki ve siyasi hayatla ilgili hükümler (farzlar. vacipler, menduplar, mübahlar, mekruhlar, haramlar…). Bu konulardaki bilgilerin açıklanıp geliştirilmesini fıkıhçılar üstlenmişlerdir

2-► Yahudiler, Hristiyanlar, müşrikler ve münafıklardan ibaret bulunan doğru yoldan sapmış dört grupla mücadele bilgisi. Bu bilginin açıklanması kelamcılara aittir

3-► Yer ve göklerin yaratılması, Allah’ın kemal sıfatlarının açıklanması ve kullara gerekli bulunan diğer bilgilerin ilham edilmesi kabilinden olan ilahi nimet ve lütuflarin (alaullah) hatırlatılması

4-► İnsanlık tarihi boyunca itaat edenlerin ödüllendirilmesi ve isyan edenlerin cezalandırılmasıyla ilgili olayların (eyyamullah) bilgisi.

5-► Ölüm ve sonrasıyla ilgili bilgiler. Bu bilgileri, ilgili hadislerden de yararlanarak detaylandırrma işini de vaiz ve eğitimciler üzerine almışlardır

[ads3]

Bazı tefsirciler Kur’an-ı Kerim’in muhtevasıyla ilgili olarak aşırıya kaçan açıklamalar yapmışlar, beşerin Kur’an’dan önce ve sonra elde ettiği ve edeceği bütün bilgilerin bu kitapta bulunduğunu ileri sürmüşler. bu abartılı iddiayı haklı göstermek için zorlama ürünü açıklamalara girişmişlerdir. İşin doğrusu şudur ki:

Kur’an-ı Kerim’in asıl muhtevası. yukarıda açıklanan ve amacını gerçekleştirmek için zaruri bulunan bilgi kümelerinden ibarettir. Bunların dışında çeşitli sürelerde temas edilen bilgiler. verilen örnekler, yapılan benzetmeler asıl muhtevayı açıklamaya, zihin ve gönüllere yerleştirmeye yönelik olup bu ölçüler içinde verilmiştir.

Kaynak: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları / Kur’an Yolu / C: I / bkz: 25-27

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.