DOLAR
32,8221
EURO
35,1421
ALTIN
2.449,46
BIST
10.771,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Açık
29°C
İstanbul
29°C
Açık
Pazar Parçalı Bulutlu
29°C
Pazartesi Az Bulutlu
30°C
Salı Az Bulutlu
29°C
Çarşamba Az Bulutlu
29°C

Mazeretsiz İki Namazı Cem Etmek Caiz mi?

25/05/2024
1
A+
A-
Mazeretsiz İki Namazı Cem Etmek Caiz mi?

Ebu Katade el-Adevi’den şöyle nakledilmiştir: “Hz Ömer, valilerinden birine şöyle bir mektup gönderdi. Üç şey büyük günahlardandır.

  • Seferberlikten kaçmak,
  • Zorla başkasının malını almak

Bu konuda zayıf bazı rivayetler nakledilmiştir. .

Seferi kimse niyet ile mukim hale gelir. Kişi iki yerde kalmaya niyet etse, bunlardan birinde gece geçirmesiyle niyetlerinden biri gerçekleşmiş olur. Çünku kalınan yer, gecenin geçirildiği yerdir. Namazların kısaltılması ve tam kılınmasında vaktin son kısmı esas kabul edilir.

Mesela öğle ezanı okunduğu zaman yaşadığı şehirde bulunan kimse namaz kılmadan yola çıkarsa, yolculuğu esnasında yaşadığı şehrin evlerini geride bırakınca öğle namazını kısaltarak kılar. Seferi kimse de kılmadığı bir namaz vaktinin sonuna doğru yaşadığı veya on beş gün ya da daha fazla kalmaya niyet ettiği şehre girerse namazını tam olarak kılar.

Vaktin dışında seferi kimsenin mukim bir imama uyması caiz değildir. Çünkü her ikisi için farz olan namaz farklıdır.

İkinci rekatın sonunda et-Tahiyyatu duasını okumak için oturmak mukim imam için vacip, seferi kimse için ise farzdır. Seferi kimsenin uyması gereken, mukim kimsenin uyması gerekenden daha güçlüdür. Dolayısıyla güçlü olanı zayıf olana bina etmek sahih olmaz.

Bu durum seferi kimsenin ilk iki rekatta mukim imama uyması durumunda geçerlidir. Eğer son iki rekatta uyarsa şu durum söz konusudur. Üçüncü ve dördüncü rekatta mukim imam için Kur’an okumak sünnet, seferi kimse için ise farzdır. Bu durum-da imamın kıraati, kendisine uyan kimse için geçerli olmaz.

Kaynak: Esad Muhammed Said es-Sağirci / Delilleriyle Hanefi Fıkhı / bkz: 269

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.