DOLAR
32,8221
EURO
35,1421
ALTIN
2.449,46
BIST
10.771,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Açık
29°C
İstanbul
29°C
Açık
Pazar Parçalı Bulutlu
29°C
Pazartesi Az Bulutlu
30°C
Salı Az Bulutlu
29°C
Çarşamba Az Bulutlu
29°C

Mest Üzerine Mesh ve Şartları

28/05/2024
6
A+
A-
Mest Üzerine Mesh ve Şartları

Mesh için uygun olan mest, topuklara kadar ayakları kaplayan, bağcık olmadan kendiliğinden ayakta durabilen, suyun ayaklara ulaşmasını engelleyen ve giyildiği zaman normal yürümenin sürdürülebildiği deri (ve benzeri şeylerden olur.

Mest Üzerine Meshin Şartları

Mestlerin tam bir temizlikten sonra giyilmesi gerekir. Hz. Peygamber’in abdest alıp mestini giyen yolcuya üç gün üç gece, mukime ise bir gün bir gece mest üzerine meshetmeye (izin verdiği) nakledilmiştir.

Mestlerin giyilmesinden önce abdestin alınması şart koşulur. Kişi sadece ayaklarını yıkayıp mest giyemez. Ancak tam olarak abdest aldıktan ve abdesti bozacak herhangi bir şey yapmadan sonra mestini giyebilir

Mest giyilmeden tam olarak abdestin alınmış olması gerekir.

Meshin Süresi

Mukim kimse bir gün bir gece, seferi kimse üç gün üç gece mesheder. Bu süre mestler giyildikten sonra abdestin bozulduğu andan itibaren başlar. Çünkü bundan önceki zaman, mesh ile gerçekleşen hükmi temizlik ile değil, yıkama ile gerçekleşen hükmi temizlik ile geçmiştir.

Mestler hükmi pisliğin sirayetini önleyici kılınmıştır. Bu da ancak abdesti bozan bir durumun meydana geldiği esnada olur. Daha öncesinde bundan bahsetmek mümkün değildir.

Sünnet olan mesh, parmak uçlarından başlayıp ayak bileğine doğru gelmektir

Mestin, elin üç parmağı kadar bir yerini meshetmek farzdır. Bu görüş İmam Muhammed’e aittir. Çünkü el, meshetme organıdır. Mestin üç parmaklık bölümüne su temas ederse bu durumda mesh gerçekleşmiş demektir.

Büyük delik bulunan bir meste meshetmek caiz değildir. Ayağın küçük üç parmağının girebileceği delik, büyük delik olarak kabul edilir. Çünkü ayakta asıl olan, parmaklardır. Üç de parmakların çoğunluğunu oluşturur ve bütün ayağın yerini tutar.

Burada küçük parmakların esas alınması, ihtiyattan dolayıdır. Bu ölçü bir mest için geçerlidir. Yalnız bir mestteki bütün deliklerin toplamı dikkate alınır. İki mestteki delikler toplanmaz. Çünkü mestin birindeki delik, diğeri ile yürümeye mani değildir.

Necaset ise böyle değildir. Vücudun veya elbisenin değişik bölgelerine dağılmış necasetlerin toplamı esas alınır. Avret mahallinin açılması da necaset konusu gibidir.

Kaynak: Esad Muhammed Said es-Sağirci / Delilleriyle Hanefi Fıkhı / bkz: 98-100

ETİKETLER:
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.