Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,5492
EURO
10,0853
ALTIN
495,52
BIST
1.352
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Gök Gürültülü
31°C
Bursa
31°C
Gök Gürültülü
Pazartesi Parçalı Bulutlu
32°C
Salı Parçalı Bulutlu
33°C
Çarşamba Az Bulutlu
35°C
Perşembe Az Bulutlu
35°C
SON DAKİKA
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Vakti İyi Değerlendirmek
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?
Namazda Secdelerden Birisini Unutan Birisi Ne Yapmalı?
Namazda Huşu
Neden Namaz?
Maddeler Halinde Namazı Bozmayan Şeyler Nelerdir?
Namazın Mekruhları Nelerdir?
Kulluk Borcu: Namaz
Namaz ve Nefis
İlmin Fazileti
Namazın Farzları
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır (Nisa 103)
Namazın Adabına Uygun Davranışlar
Namaz Kılarken Başka Şeyleri Düşünmek
Çocuğa Doğru Yaklaşım
Namazda Yanlışlıkla Fatiha Süresinden Önce Bir Süre Okuyan Kişi Ne Yapmalı?
Namazın İnsana Kazandırdıkları (vaaz)
Namaza Engel Olan Pislikler
İstenmeyen İmam Namaz Kıldırabilir mi?
Namazın Anlamı ve Manası
Hiçlik Makamı Hikayesi & Nasrettin Hoca
Kul Hakkı ve Kamu Mallarını Korumak
Sabır ve Namaz
Diriliş (Ahmed Günbay Yıldız / O’na Secde Yakışıyor)
Hangisi Aptal…! Berber mi Çocuk mu?
Namaz Kılarken Önüme Birisi Oturursa Nasıl Hareket Etmeliyiz?
Ey Gafil Gel Uyan! Bu Sözlerim Sana
Kurtuluşa Erenler
Abdest & Gusül ve Teyemmüm
Allah’a Yönelmek ve O’nun Yoluna Girmek
Taktilo, Bilgisayar ve Yabancı Dil Bilen Köpek
En Değerli İnsan
İpek Elbise ile Namaz Kılmak Günah Mıdır?
Farz Namazın Son İki Rekatında Zamm-ı Süre Okunursa
Siz Hiç Hayallerinizden Sıfır Aldınız mı?
Namazda Vesvese
Kaza Namazı Nasıl Hesaplanır?
Namaz Hatırlatıldığı Zaman Neden Yaban Eşekleri Gibi Arkanızı Dönüp Kaçıyorsunuz?
İşyerinde İzin Almadan Namaz Kılabilir miyim?
Namazı Huşu ve Huzur İçinde Kılmak
Namaz Kılarken Gözleri Kapatmak Günah mı?
Mantık Bize Ne Öğretir?
Namazı Cem Etmek ve Şartları
Namazda Yapılan Hareketlerin Anlamları
Namazın Önemi
Baloncu ve Çocuğun Hikayesi
Namaz Kılmayan Birisi Nasıl Ölür?

Muamelede (Alış-Verişte) İhsan Mertebesi

İslam ve Kur'an adlı kardeş web sitemize ulaşmak için Tıklayınız

19.09.2020
0
A+
A-

Adalet ve İhsan

Yüce Allah, adaleti ve ihsanı emretmektedir. Adalet sadece kurtuluşun sebebidir. Adalet ticaretteki sermaye gibidir. İhsan ise kazanmanın ve saadete ulaşmanın sebebidir. İhsan ticaretteki kazanç gibidir. Dünyadaki alışverişlerinde sadece sermayesiyle kanaat eden kişi akıllılardan sayılmaz. Ahiret alışverişlerinde de durum aynıdır. Dindar olan kimsenin sadece adaletli olup haksızlık etmekten kaçınmakla yetinerek ihsanı bir kenara bırakmaması gerekir. Yüce Allah bu hususta şöyle buyurmaktadır :

‘Allah sana ihsanda bulunduğu gibi sen de ihsanda bulun (1)

İhsan; Fazladan vermek olup vacip değildir. Çünkü vacip olan adalet babına girer.

İhsan mertebesine şu altı şeyden biriyle erişilebilir

1-► Alışv erişte kar sağlamak. Mal satan kimsenin, genelde alınmayan bir karla müşteriye mal satmaması gerekir. Aslen kar olmaya izin verilmiştir. Çünkü alışveriş kazanç elde etmek için yapılır ve kazanç az da olsa bir kar olmaksızın elde edilemez. Ancak bunu yaparken orta yolu gözetmek gerekir.

[ads1]

Çünkü müşterinin mutat olan kardan fazlasını vermesinin sebebi,ya satılan mala çok rağbet etmesi veya ona acilen ihtiyaç duymasıdır. Bu durumda satıcının söz konusu fazlalığı kabul etmemesi gerekir. İşte bunu yapmak ihsandır. Fakat satıcı veya müşteriden biri satılan malın gerçek fiyatını bilmiyorsa ve biri diğerini normalde insanların aldanmayacakları bir fiyatla aldatırsa bize göre karşı tarafın malı geri verme muhayyerliği vardır.

Hz Ali (r.a) şöyle söylemiştir:

Ey tüccarlar! Karın azını bırakıp da çoğundan mahrum olmayın

2-► Fakir birinden bir şey satın aldığında gönüllü olarak aldanıp fazladan kar vermek. Zengin birinden bir şey satın alındığında böyle yapmamak gerekir. Çünkü şöyle denilmiştir:

Aldanan adam ne övülür ne de ecir alır

3-► Ücreti veya borcu almada ihsan. Bunlardaki ihsan bazen müsamaha göstermek, bazen ücretin veya alacağın bir kısmını almamak, bazen karşı tarafa süre tanımak, bazen da nakdin (altın veya gümüş paranın) kalitesi hususunda müsamaha göstermekle olur.

Hz Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmuştur :

[ads2]

Satın alırken  ve borcunu isterken müsamaha gösteren adama Allah rahmet etsin ve bir başka hadis-i şeriflerinde şöyle buyurmaktadır: Cennete girdim ve kapısı üzerinde Sadakanın karşılığı on misli, borcun karşılığı on sekiz misli verilir diye yazdığını gördüm Cebrail’e bunun sebebini sorunca şöyle dedi: Çünkü sadaka zenginin de fakirin de eline geçer. Borç ise sadece ona muhtaç olanın eline düşer.

4-► Borcu ödeme konusunda yapılan ihsan. Borcu güzel bir şekilde ödemek de bu tür bir ihsandır. Şöyle ki: Hak sahibine veya alacaklıya giderek bizzat borcunu ödemek, onu borcunu istemek veya dava açmak zorunda bırakmamak, yapabiliyorsa zamanı gelmeden ödemek ve sonra ona teşekkür etmektir. Alacaklı, borcun ödenme süresi bittiğinde kendisine sert sözler söylerse buna tahammül etmek gerekir.

Hz Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmuştur :

Kim ödemek niyetiyle insanlardan borç alırsa, o borcu onun yerine Allah öder. Kimde harcayıp itlaf etmek niyetiyle borç alırsa, Allah onu itlaf eder ve devamla başka bir hadis-i şerifinde buyuruyor: Borcunu ödeme niyeti olan hiçbir kul yoktur ki, Allah tarafından ona bir yardım ulaşmasın.

5-► Yaptığı alışverişten caymak isteyenin, bu isteğini kabul etmek de ihsandır. Çünkü alışverişten zarar görmüş olandan başkası bunu yapmaz. O halde kişinin, din kardeşinin zarar görmesine razı olmaması gerekir.

Hz Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmuştur :

[ads3]

Kim bir Müslümanı yaptığı alışverişten muaf tutup yapılmamış kabul ederse, Allah da onun hatasını yapılmamış sayar.

6-► Fakir birinden alacağı olan kişinin, borcunu ertelemesi ve durumu düzelmediği sürece ondan alacağını istememeye niyetli olması da bir ihsandır. Özetle söylemek gerekirse, ticaret mertliği ve dürüstlüğü ortaya çıkaran, kişinin adam olup olmadığını gösteren bir mihenk taşıdır.

Kişinin dindarlığı ve takvası ticaretinden anlaşılır.

Bir keresinde Hz Ömer b. Hattab (r.a) huzurunda bir adam şahitlik yapar. Hz Ömer ona şöyle der: Bana seni tanıyan birini getir. Adam birini bulup getirir ve o getirdiği şahıs, adamın iyi biri olduğunu söyleyerek onu över. Hz Ömer o şahsa şöyle sorar: Sen bu adamın eve girip çıkmasını görecek kadar yakın bir komşusu musun? Adam hayır diye cevap verince Hz Ömer tekrar sorar: Peki Sen, güzel ahlakı ortaya çıkaran bir yolculukta bu adama yoldaş oldun mu? diye sorunca adam tekrar hayır cevabını verir ve Hz Ömer tekrar sorar:

Peki sen, kişinin takvasını ortaya çıkaran para ile bu adamla bir alışveriş yaptın mı? Adam hayır deyince Hz Ömer ‘de şöyle cevap verir: Sanırım ki sen bu adamı mescitte mırıldanarak Kur’an okurken, kah başını indirip kah kaldırırken görmüşsün. Adam evet deyince  Hz Ömer şöyle buyurdu: Haydi git, sen bu adamı tanımıyorsun! Şahit istediğin adama da gidip kendisini gerçekten tanıyan birini getirmesini emretti.

Abdülkadir Geylani Vaazları ve Sohbetleri-5

 

Kur’an ve Sünnete Göre Zinanın Cezası Nedir?

Kaynak: İbnü’l-Cevzi / Minhacü’l-Kasıdin Ve Müfidü’s/Sadıkin / C: 1 / bkz: 126

(1-Kasas 77)

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.