Nefis Muhasebesi

Murakabeye Dalmak

sponsor

Allah İle Murakabe

Amellerin derece bakımından en üstünü, Allah’a bir efendin olarak sevinç ve neşe ile, sonra tazimle, sonra şükürle, sonra korku ile ibadet etmendir. Amellerin sonuncusu ise sabırla olanıdır. Sabır çeşitli açılardan olur

► Tahammül etmek

► Güzel sabır

Daha sonra ise korkuya, şükre, tazime ve neşe haline ulaşırsın. Kim zühdü dilerse, dünyalık olarak insanların ellerinde bulunan pek çok şeyi az, kendisinde bulunan az bir dünyalığı çok görsün. İnsanların kendisine yaptığı büyük eziyetleri küçük, kendisinin insanlara yaptığı küçük eziyetleri büyük kabul etsin.

Nefsin seni kısmetinin kesileceği bir yere çağırdığı zaman, kendinle nefsin arasında Allah Teala’dan haya etmeyi hakem yap. Akıllı kimseler nefisleri tuzaklarıyla kendilerini kurtuluş yolundan alıkoymaya çağırdıkları zaman, nefislerini Allah’tan utanma ile yargılarlar, zira hayanın hükmü onları rezil ve zelil eder.

Aldanmanın kaynağı, kalbin kendi hakkındaki iyi zannıdır. İyi zannın kaynağı ise, Allah’ın hoşlanmadığı bir şeyi yapmak ve sonrasında nefsin yalan söylemesidir.

► İnsanların tamamının senden daha hayırlı olduklarından hoşlanman, nasihattir.

Abdullah b. Mübarek’in yanında inceliklerini kavramadan ibadet eden bir abidden bahsedildi. Dedi ki: Keşke benim evimle onun evi arasında bir deniz olsaydı

Kim Allah’a yönelirse, insanlara sabredemez. Kim de Allah’dan başkasına yönelirse, insanlar ondan sakınmazlar.

Kürz dedi ki: Allah’ın kelamını okuyan kimse başka kelamları ne yapsın.

Bunlar sayılı günlerdir. İnsana ne oluyor da kendini Allah’a adamıyor!

Allah için tevazu göstermek, kalbin alçak gönüllü olmasıdır.

Nimetlerin ilki Allah’ın farzlarına götüren ilmin bilgisidir. Sonrakiler sağlık, zenginlik ve akıldır.

Kölenin, efendisinin hiçbir hükmünü reddetme hakkı yoktur, onun efendisinin hükmünden kendisine gelen her ne varsa razı olması gerekir. Eğer razı olmazsa sabreder. Kulun iki hali vardır:

1-► Sevdiklerine razı olmanın uygun olduğu hal

2-► Sevmediklerine sabretmenin uygun olduğu hal

Kaynak: Muhasibi / Adabü^n-Nüfüs ( Nefsin Terbiyesi ) / bkz: 26-28

sponsor

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı