Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,1772
EURO
9,8359
ALTIN
468,77
BIST
1.350
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Gök Gürültülü
18°C
Bursa
18°C
Gök Gürültülü
Perşembe Parçalı Bulutlu
18°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Gök Gürültülü
20°C
Pazar Gök Gürültülü
17°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Namaz Kılarken Başka Şeyleri Düşünmek

20.12.2020
0
A+
A-

Bil ki her ne kadar bu nitelikler yakini bilginin kuvveti miktarınca kuvvetlenirse de müminin yüce Allah’a tazim edip O’na saygı göstermesi, O’ndan korkması, umutlu olması ve kusurlarından dolayı  O’ndan haya duyması gerekir. Namaz kılarken müminde bu niteliklerin bulunmamasının sebebi aklının dağınıklığı, düşüncesinin bölük pörçük olması ve kalbin münacaat halinden uzak olmasıdır.

Kalbin başka şeylerle meşgul olmasının ilacı yabancı düşünceleri uzaklaştırmaktır. Bir şey ancak sebebi ortadan kalktığında ortadan kalkar. Düşüncelerin arka arkaya kalbe doğmasının sebebi, ya harici veya dahili bir şeydir.

Harici olan şeyler ya kulağa çalınan sesler veya göze görünen suretlerdir. Bütün bunlar ilgiyi kendilerine çeker, kalp bunlara odaklanır ve onlarla hallenir. Sonra zihin bunlardan başkasına geçer. Bakmak tefekkürün bir sebebidir. Sonra tefekkür sonucu oluşan birtakım düşünceler diğerlerine sebep olur.

Duyularının başına gelen şeyler, dini kuvvetli ve gayreti çok olanları etkileyip oyalamaz. Ancak zayıf olanları bu düşünceler oraya buraya götürür. Bunun ilacı ise, kıbleye dönüp secde yerine bakmak, duyularını etkileyecek hiçbir şeyi yanında bulundurmamak, işlemeli ve nakışlı yerlere namaz kılmaktan kaçınmaktır.

Dahili sebepler ise daha tehlikelidir.Çünkü dünya ile ilgili düşünceleri oraya buraya dağılmış olan birinin aklı bir tek alanda yoğunlaşmaz ve gözünü yere indirip hiçbir şeye bakmaması ona fayda etmez. Çünkü kalbe düşmüş olan şey onu meşgul etmeye yeter. Bundan kurtulmanın yolu, nefsi namazda okunan ayetleri anlamaya zorlamak ve onu bununla meşgul etmeye çalışmaktır.

Namaza başlamadan önce kalbindeki düşünceleri oradan atması, meşguliyetlerine son vermesi, sonra nefsine tekrar tekrar ahireti hatırlatıp Allah’ın huzuruna çıkacağını düşünmesi kişinin buna hazırlanmasında yardımcı olacaktır.

Eğer bunları yaptığı halde düşüncelerden kurtulamazsa, bilsin ki o sadece kendi ilgisini çeken şeyleri düşünüyordur ve ilgisini çeken şeyler de arzu ettikleridir. O halde arzularını terk etsin ve o ilgileri kessin.

Çünkü Hz Peygamber (s.a.v) bir keresinde üzerinde işlemeler bulunan bir elbiseyle namaz kılınca onu çıkarıp şöyle buyurdu: ‘Bu elbise az önce namazda beni oyaladı’. Hastalığı kökten halleden ilaç işte budur ve ondan başkası fayda vermez.

Yukarıda anlattığımız iki ilaç kalbin köşelerinde dolaşıp duran düşünceleri teskin etmek içindir. Fakat hastalık iyice kalbe yerleşip kök salmışsa o zaman kuvvetli bir ilaçtan başkası fayda vermez. Hastalık kuvvetlendiğinde namaz kılanı çekiştirmeye başlar. Namaz kılan da onunla çekişir.sonunda namaz karşılıklı çekişmeyle biter (şeytanın vesveselerine cevap vermekten bahsediliyor)

Bu durum bir ağacın altında oturup aklındaki düşünceleri uzaklaştırmak isteyen adamın haline benzer. Ağaçtaki serçelerin sesleri adamın aklını karıştırır. O da elindeki bir sopayla serçeleri kaçırmaya çalışır. Adam tam tefekkür etmeye dönmüşken serçeler yine gelirler. Bu adama şöyle denilir: Bu, nehirden su çekmek için bir dolaba bağlanan develerin sürekli olarak dönüp durmasıdır ve hiç bitmeyen bir yolculuktur. Eğer bu durumdan kurtulmak istiyorsan, ağacı kökünden kes. İşte şehvet (arzu) ağacı da böyledir.

Alev alev yanmaya başlayıp dalları oraya buraya dağılan, arzu ağacı  fikir ve düşünceleri cezbeder, tıpkı ağaçların serçeleri ve pisliklerin sinekleri cezbettiği gibi. Böylece ömür bir türlü bitmek bilmeyen düşünceleri defetmeye çalışmakla geçip tükenir. Bu düşüncelerin kalbi istila etmesi sonucunu doğuran arzuların sebebi dünya sevgisidir. Ma’rüfü’l-Kerhi Hz salihleri tarif ederken şöyle söylüyor :

‘Onların kalplerinde dünya sevgisi olsaydı secdeye varamazlardı.

Bir keresinde Amir b. Abdi Kays’a soruldu :

Amir şöyle cevap verdi:  Her yanımı mızraklı adamların sarmasını böyle bir şeye tercih ederim.

Bilgi dünya sevgisini kalpten söküp atmak çok zordur. İlacın çok acı olmasından dolayı illetler müzmin bir şekilde devam etmiş ve hastalık tedavisi imkansız hale gelmiştir. Sökülüp atılması mümkün olanların sökülmesi için ne kadar çok hayret edilirse o oranda arınma olur. İnsana zarar veren bu illetin tamamen ortadan kalkması çok nadir gerçekleşen bir durumdur. Öyleyse mümkün olanı atmak için gayret etmeye çalışmalıdır. Başarıya ulaştıran Allah’tır.

Kaynak: İbnü’l-Cevzi / Minhacü’l-Kasıdin Ve Müfidü’s-Sadıkin / C:1 / bkz: 130-132

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.