Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,0549
EURO
9,6436
ALTIN
451,53
BIST
1.403
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Sağanak Yağışlı
22°C
Bursa
22°C
Sağanak Yağışlı
Perşembe Gök Gürültülü
19°C
Cuma Çok Bulutlu
17°C
Cumartesi Gök Gürültülü
20°C
Pazar Parçalı Bulutlu
23°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Namazda Vesvese

01.12.2020
0
A+
A-

Kalbin namazda başka bir şeyle meşgul olmamasının sebebi niyettir. Çünkü kalp niyetlere tabidir ve ancak ilgilendiği şeyi düşünür. Ne zaman bir şeyle ilgilensen istese de istemese de kalbin onunla meşgul olur. Kalbin başka bir şeyle meşgul olmasının yegane ilacı ilginin namaza odaklanmasıdır. Ahirete iman hasıl olmadıkça kalbin ilgisi namaza odaklanmaz.


Çünkü namaz ahirete ileten bir vasıtadır. Bir de buna dünyanın hakirliği eklenince kalbin namazla meşguliyeti artar. Ne zaman kalbinin namazla meşgul olmadığını görünce bil ki bunun tek sebebi iman zayıflığıdır. İmanını kuvvetlendirmeye çalış.

Namazda söylenen kelamın manasını anlamanın sebebi ise zihni manayı anlamaya odaklamaktır.

Bunun ilacı da kalbi namazla meşgul etmenin ilacıyla birlikte düşünmeye yönelmek ve köklerini kesmek suretiyle insanı meşgul eden düşünceleri defetmek için kolları sıvamaktır. Söz konusu düşüncelerin kökleri kesilmediği sürece bu halden kurtulmak mümkün değildir.

Tazim, kalbin bir hali olup iki şeyle elde edilir.

Birincisi: Allah’ın yüceliğini ve azametini bilmektir.

∟ İkincisi: Nefsin hakirliğini ve bir köle olduğunu bilmektir. Bu iki bilgi teslimiyet ve boyun eğmeye sebep olur ve böylece istenen tazim elde edilir.

Heybet ve korku ise; nefsin bir hali olup Allah’ın kudreti ve satvetini bilmekle ve bütün mahlukatı helak etse bile mülkünden zerre eksilmeyeceğini anlamakla hasıl olur. Allah onları savunmaya kadir olduğu halde peygamberlerin ve evliyanın başına gelen belaları ve musibetleri görmek de heybet ve korku hali meydana getirir. Allah hakkında ne kadar çok bilgi edinilirse, heybet o kadar artar. Bunun sebeplerini Allah izin verirse Kurtuluşa Götürenler bölümünde ‘Korku Kitabı’ bahsinde zikredeceğiz.

Umudun sebebi; Allah’ın lütfunu, keremini ve ihsanını bilmek ve O’nun vaadini tasdik etmektir. O’nun lütfu bilinirse ve vaadine kesin bir şekilde inanılırsa umut canlanır ve harekete geçer

Haya ibadette kusur olduğunu hissetmek ve yüce Allah’ın hakkını yerine getirmekte aciz olduğunu bilmektir. Nefsin kusurlarını, afetlerini ve dünyaya meylettiğini anlamak, bu duyguyu kuvvetlendirir.

İşte söz konusu altı sıfatın sebebi bunlardır. Elde edilmek istenen her şeyin ilacı, sebebini elde etmektir. Sebep bilinirse ilaç da bilinir. Namaz kılarken heybete gark olup ne yaptıklarını ve çevrelerinde olan biteni hissetmeyecek hale gelenlerin haberlerini daha önce zikrettik.

Onlardan biri de Müslim b. Yesar’dı. Bir keresinde namaz kılarken direklerden biri hemen yanına düştüğü halde hiçbir şey hissetmedi. İnsan bazen bir hükümdarın yanına girer ve aralarında konuşmalar geçer. Oradan çıkınca kendisine sorulur :

Hükümdarın yanında kimler vardı? Hükümdarın elbisesi ne renkti? Bu sorulara muhatap olan adam kalbinin hükümdarla meşgul olmasından dolayı onun yanındakileri ve elbisesinin rengini bilmez.

Her namaz kılanın kıldığı namazdan aldığı pay, duymuş olduğu korkusu, huşu ve tazimi kadardır.

Bütün bunlar da onun yakini bilgisi kadar olur. ‘Herkesin yaptıkları işlere göre dereceleri vardır (1)’ Allah sadece kalplere bakar

Kaynak: İbnü’l Cevzi / Minhacü’l-Kasıdin Ve Müfidü’s-Sadıkin / C:1 / bkz: 129-130 (1-En’am 132)

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.