Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,1772
EURO
9,8359
ALTIN
468,77
BIST
1.350
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Gök Gürültülü
18°C
Bursa
18°C
Gök Gürültülü
Perşembe Parçalı Bulutlu
18°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Gök Gürültülü
20°C
Pazar Gök Gürültülü
17°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Namazın Anlamı ve Manası

19.12.2020
0
A+
A-

Namazın manası, Cenab-ı Hakk’ı tesbih ve tazim ve şükürdür. Yani, celaline karşı kavlen ve fiilen “Sûbhanallah” deyip tasdik etmek; hem kemaline karşı lafzen ve amelen “Allahu Ekber” deyip tazim etmek; hem cemaline karşı kalben ve lisanen ve bedenen “Elhamdülillah” deyip şükretmektir.

Namazın manası şöyle izah edilmiştir: Namaz, Cenab-ı Hakk’ı tesbih etmektir. Yani Allahü Tealanın celaline karşı kavlen ve fiilen “Sûbhanallah” demektir.

Namaz, Cenab-ı Hakk’ı tazim etmektir. Yani Allahü Tealanın kemaline karşı lafzen ve amelen “Allahû Ekber” demektir.

Namaz, Cenab-ı Hakk’a şükür etmektir. Yani cemaline karşı kalben, lisanen ve bedenen “Elhamdülillah” demektir.

Burada birkaç meseleyi açıklayalım; Tesbih etmede “kavlen ve fiilen” denilmiş; tazim etmede “lafzen ve amelen” denilmiş; şükür etmede ise “kalben, lisanen ve bedenen” denilmiştir. Bu ifadelerdeki “kavlen”, “lafzen” ve “lisanen” kelimeleri aynı manadadır. Yine “fiilen”, “amelen” ve “bedenen” kelimeleri de aynı manadadır. Aynı kelime yerine, aynı manayı ifade eden farklı kelimelerin kullanılması ise “tefennün” içindir.

Tefennün, söz söyleme sanatı olan belagatta bir sanattır. Muhatabı sıkmamak için, aynı kelimeleri kullanmak yerine, aynı manaya gelen farklı kelimeler kullanılır.

Namazın manası, hem kavlen hem fiilen, Cenab-ı Hakk’ın celaline karşı “Sûbhanallah” deyip takdis etmek; kemaline karşı “Allahu Ekber” deyip tazim etmek; cemaline karşı da “Elhamdülillâh” deyip şükretmektir.

Celaline karşı kavlen ve fiilen “Sûbhanallah” deyip takdis etmek.

Cenab-ı Hakk’ın isim ve sıfatlarını üçe ayırmak mümkündür.

Celali olanlar,

Cemali olanlar ve

Kemali olanlar

Cenab-ı Hakk’ın büyüklüğüne ve azametine işaret eden isimler celal silsilesinin isimleridir. Bu isimlere örnek olarak:

Kebir

Aziz, Müteal,

Cebbar

Mütekebbir

Kahhar

Celil

Müntakim ve

Azim isimlerini sayabiliriz.

Bütün bu isimlerde ve bu isimlerin tecelli ettiği yerlerde Allah Tealanın büyüklüğü ve azameti gözükmektedir.

İşte namaz, Allah-u Tealanın celaline karşı hem dil ile hem de fiil ile “Sûbhanallah” deyip Allah-u Tealayı cümle kusurdan takdis etmektir. Yani Allah’ın büyüklüğünün bütün kusur ve noksanlardan beri olduğunu ilan etmektir. “Sûbhanallah” sözü, bu ilanın kavli ifadesidir. Namazın rüku, secde ve kıyamı da bu takdisin fiili ilanıdır.Yani;

Ya Rab! Sen o kadar yücesin ve büyüksün ki, işte senin huzurunda iki büklüm oluyorum. Bu halim ile senin büyüklüğün karşısında küçülüyor, celalinin karşısında eğiliyor ve azametinin karşısında secdeye gidiyorum. Ve bu halimi “Sûbhanallah” sözümle de kavlen ilan ediyorum.”

Kemaline karşı lafzen ve amelen “Allahü Ekber” deyip tazim etmek.

Allahü Teals bütün kemal sıfatlar ile muttasıftır. Mesela Alim’dir, olmuş ve olacak her şeyi bilir.

Basir’dir, her şeyi görür; hiçbir şey onun görüşünden gizlenemez.

Semi’dir, her sesi işitir; hatta kalbin en gizli sesini dahi duyar…

Kadir’dir, gücü her şey Peygamberimize yeter; cenneti bir çiçek kolaylığında yaratır.

İşte namaz, Cenab-ı Hakk’ın idrakten aciz kaldığımız bu sonsuz kemaline karşı tazimdir.

“Allahü Ekber” sözü, bu tazimin lafzen ilanıdır. Bu lafız ile kul der ki: “Ya Rab! Sen her şeyden daha büyüksün! Senin kudretin, ilmin, görmen, işitmen, irade etmen nihayetsizdir. Senin kemalini hakkıyla anlamaktan ve idrak etmekten acizim. Bu acziyetimi ilan ediyorum ve kemalinin büyüklüğüne karşı sadece “Allahü Ekber” diyebiliyorum.

Namazın efal ve erkanı da bu tazimin ilanıdır. Kul kıyamda ellerini bağlamış bir halde dururken, belini bükmüş rükuda beklerken, tevazu ile secdeye giderken ya da alnını secdeye koymuş beklerken adeta Allah’ın kemaline karşı tazim eder ve manen “Allahü Ekber” der.

Cemaline karşı kalben ve lisanen ve bedenen “Elhamdülillah” demek.

Cenab-ı Hak bütün güzelliklerin menbaı ve kaynağıdır. Şu alemin bütün güzelliği, Cemal-i Baki olan Rabbimizin güzelliğinin zayıf bir gölgesidir. Hatta cennet dahi bütün şaşası ve güzelliği ile birlikte Rabbimizin güzelliğinin sadece zayıf bir parıltısıdır.

İşte namaz, Rabbimizin bu güzelliğine ve bize karşı cemali isimleriyle muamele etmesine mukabil bir şükürdür. Bu şükür hem “Elhamdülillah” sözünde hem de namazın ef’al ve erkanında mevcuttur.

Efendimiz’den nakledilen şu hadis-i şerifler, namazın nasıl bir şükür olduğunu beyan buyurmaktadır:

“Her birinizin her bir eklemi için günde bir sadaka vermesi gerekir. İşte bu sebeple her tesbih bir sadaka, her hamd bir sadaka, her tehlil (la ilahe illallah demek) bir sadaka, her tekbir bir sadaka, iyiliği tavsiye etmek sadaka, kötülükten sakındırmak sadakadır. Kuşluk vakti kılınan iki rekat namaz bunların yerini tutar.”

Peygamber Efendimiz (s.a.v) namazı bir şükür vesilesi olarak görmüştür.

Zira Hz. Aişe (r.a.)’den rivayet edilmiştir ki:

Peygamberimiz (s.a.v.) geceleyin kalkıp ayakları şişinceye kadar namaz kılardı. Bunun üzerine ona: “Ya Resulullah! Senin geçmiş ve gelecek bütün hataların bağışlandığı halde niye böyle kendini yoruyorsun?” dedim. Bana cevaben: “

Allah’a şükreden bir kul olmayayım mı?” buyurdu.

Kaynak

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.