Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
7,3470
EURO
8,9109
ALTIN
410,73
BIST
1.529
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Yağışlı
8°C
Bursa
8°C
Yağışlı
Çarşamba Parçalı Bulutlu
12°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
14°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Yağışlı
17°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Namazın Gizli Anlamları

01.12.2020
0
A+
A-

Namazda kalbin hazır olmasını sağlamak için tek çare yükselme arzusunu namaza bağlamaktır.


Huzur’u Kalb: Dünya ile ilgili her türlü düşünceden sıyrılıp, yalnız yapılan işle (namazla) meşgul olmak ve okuduğu şeyi düşünmek  Namazda Kur’an okunduğuna göre, kalbi yalnız onunla meşgul etmek demektir.

Sebebi: Kalbin hazır olmasının nedeni, yardım görme ve böylece yükselme arzusudur. Kalbin yükselme arzusu, amaca bağlıdır. Amaç ne ise, kalb de ona hazırlanır. Neye kastedilirse, ister istemez kalp onu düşünür. Kalp amaca bağlı ve onun emri altındadır. Mesela namaz kılarken eğer kalp namazı düşünmüyorsa, boş duruyor demek değildir, mutlaka dünya ile ilgili bir şey düşünüyordur.

Yükselme arzusunun namaza dönmesi de ancak istenilen amacın namaza bağlı olduğunu ve namazla gerçekleşebileceğini bilmekle mümkün olur.

Tefehhüm: Namazda okuduğunu, söylediğini anlamak demektir. Kalbin hazır olmasından sonra gelir. Zira çoğu kere kalp, sözü dinlediği halde anlamını düşünmez. Bizim tefehhümden amacımız, dilin söylediği şeylerin, manasını düşünmek ve anlamaktır.

Sebebi: Tefehhümün sebebi, amaç olan anlamı kavramak için zekayı kullanmak ve kafayı çalıştırmaktır. Bunun çaresini kalbin hazır olmasını sağladıktan sonra, sadece okuduğu şeylerin anlamını düşünmek ve dünya ile ilgili her türlü düşünceden sıyrılmaktır.. Başka düşüncelerden kurtulmanın çaresi, o düşüncelerin kaynağını kurutmaktır. Bu kaynak ile olan ilişki kesilmedikçe, onunla ilgili olan düşünce kesilmez. Zira insan daima çok sevdiği şeyi düşünür ve o düşündüğü şeyin anısı kalbi kaplar. Bundan dolayı Allah’tan başka şeyi seven kimse, namaz kıldığı sırada o sevdiği şeyi düşünmekten kurtulamaz.

Ta’zim: Kimin huzurunda olduğunu bilip, saygı göstermektir. Kalbin hazır olması ve okunan şeyin anlamının düşünülmesinden sonra gelir.

Sebebi: Kalpde meydana gelen duygudur. İki şeyden doğar;

∟ Yüce Allah’ın sonsuz büyüklüğünü bilmek. Bu, imanın esasını meydana getirir. Zira Yüce Allah’ın sınırsız büyüklüğüne inanmayan kimse, O’na gerekli saygıyı gösteremez.

∟ Kendini hakir, alçak ve Yüce Allah’ın emrine bağlı aciz bir kul olduğunu bilmek. Kendi seviyesini bilen kimse de, Allah’a karşı saygı ve kendini eksik görmek duyguları meydana gelir.. İşte bu duruma ta’zim (saygı) denir. Allah’ın ne kadar büyük olduğunu bilmekle, kendinin ne kadar aciz olduğunu bilmek anlayışları bir araya gelmedikçe saygı doğmaz.

Heybet: Saygı duyarak korkmak demektir. Heybet saygıdan doğan bir korkudur

Sebebi: Saygı ile birlikte korkmak. Bu da Yüce Allah’ın sınırsız bir güç sahibi olduğunu, her dilediğini dilediği şekilde yaptığını, yaratmak veya yok etmekle mülkünden bir şey eksilmediğini bilmek. Sonuç olarak Yüce Allah ne kadar iyi bilinirse, O’na duyulan korku da o oranda olur.

Reca: Ümit etmek demektir. Fakat bu ümit, basit anlamda bildiğimiz ümit değildir. Saygı ve korku ile birlikte duyulan bir duygudur

Sebebi: Ümidin sebebi de Yüce Allah’ın ne kadar iyilik sahibi ve cömert olduğunu, ne kadar büyük nimetler verdiğini, namazı kılanlara cenneti vaadettiğini ve verdiği sözde durduğunu bilmektir. Vadettiklerine inanıp, iyiliklerine güvenmekten ümit doğar

Haya: Utanmak demektir. Hepsinden ayrı bir şeydir. Zira dayanağı kusur ve hatalarını görmektir.

Sebebi: Utanmanın sebebi ise, ibadetlerdeki eksikliklerini bilmek ve Yüce Allah’a gerektiği gibi ibadet yapmadığını anlamaktır..

Kaynak: İmam Gazali / el-İhya adlı eserinden derlenerek toparlanmıştır.

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.