Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,5595
EURO
10,1169
ALTIN
494,93
BIST
1.349
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Parçalı Bulutlu
32°C
Bursa
32°C
Parçalı Bulutlu
Salı Parçalı Bulutlu
34°C
Çarşamba Sıcak
36°C
Perşembe Sıcak
36°C
Cuma Sıcak
36°C
SON DAKİKA
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Vakti İyi Değerlendirmek
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?
Namazda Secdelerden Birisini Unutan Birisi Ne Yapmalı?
Namazda Huşu
Neden Namaz?
Maddeler Halinde Namazı Bozmayan Şeyler Nelerdir?
Namazın Mekruhları Nelerdir?
Kulluk Borcu: Namaz
Namaz ve Nefis
İlmin Fazileti
Namazın Farzları
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır (Nisa 103)
Namazın Adabına Uygun Davranışlar
Namaz Kılarken Başka Şeyleri Düşünmek
Çocuğa Doğru Yaklaşım
Namazda Yanlışlıkla Fatiha Süresinden Önce Bir Süre Okuyan Kişi Ne Yapmalı?
Namazın İnsana Kazandırdıkları (vaaz)
Namaza Engel Olan Pislikler
İstenmeyen İmam Namaz Kıldırabilir mi?
Namazın Anlamı ve Manası
Hiçlik Makamı Hikayesi & Nasrettin Hoca
Kul Hakkı ve Kamu Mallarını Korumak
Sabır ve Namaz
Diriliş (Ahmed Günbay Yıldız / O’na Secde Yakışıyor)
Hangisi Aptal…! Berber mi Çocuk mu?
Namaz Kılarken Önüme Birisi Oturursa Nasıl Hareket Etmeliyiz?
Ey Gafil Gel Uyan! Bu Sözlerim Sana
Kurtuluşa Erenler
Abdest & Gusül ve Teyemmüm
Allah’a Yönelmek ve O’nun Yoluna Girmek
Taktilo, Bilgisayar ve Yabancı Dil Bilen Köpek
En Değerli İnsan
İpek Elbise ile Namaz Kılmak Günah Mıdır?
Farz Namazın Son İki Rekatında Zamm-ı Süre Okunursa
Siz Hiç Hayallerinizden Sıfır Aldınız mı?
Namazda Vesvese
Kaza Namazı Nasıl Hesaplanır?
Namaz Hatırlatıldığı Zaman Neden Yaban Eşekleri Gibi Arkanızı Dönüp Kaçıyorsunuz?
İşyerinde İzin Almadan Namaz Kılabilir miyim?
Namazı Huşu ve Huzur İçinde Kılmak
Namaz Kılarken Gözleri Kapatmak Günah mı?
Mantık Bize Ne Öğretir?
Namazı Cem Etmek ve Şartları
Namazda Yapılan Hareketlerin Anlamları
Namazın Önemi
Baloncu ve Çocuğun Hikayesi
Namaz Kılmayan Birisi Nasıl Ölür?

Nefis Akl-ı Selim İle Dizginlenir

İslam ve Kur'an adlı kardeş web sitemize ulaşmak için Tıklayınız

14.09.2020
0
A+
A-

Nefsi Emmare, Akl-ı Selim ve Kalb-i Selim

Yüce Allah ayet-i kerime de şöyle buyurmuştur; Hiç şüphesiz, nefis devamlı kötülüğü emreder. Rabbim’in acıyıp korudukları müstesna (Yusuf’53)

Necmeddin-i Küba Hz şöyle buyuruyor: “Nefis kötülüğü emredecek bir özellikte yaratılmıştır. Yaratılmış olduğu bu haliyle kalırsa, onun elinden kötülükten başka bir şey gelmez

Onun için bu nefsin dizginlenmesi lazımdır. Nedir onu dizginleyen özellik? Akl-ı selim ve hükm-i Rabbaniyedir. Yani akıl denilen nimetin ‘selim’ olarak kullanılması ve Rabbimiz Tealanın hükümlerinin tam olarak yerine getirilmesidir. Aklın selim olması demek, nefsin elinde oyuncak olmamasıdır. Nefsi özelliklerle donatılmış bir akıl, bir çocuğun elindeki oyuncağa benzer.

İslam dini akıl dinidir derken akl-ı selim olanların aklından bahsedilir. Çünkü akl-ı selim olanın aklına, fikrine, mantığına ilahi emirler ters gelmez demektir. Eğer akıl nefsin elinde durursa, dinin emirlerini nefis istediği gibi yorumlamaya başlar. Aklın kalpteki iman ile aydınlanması lazımdır. Akıl ile nakil (Kur’an ve Sünnet hükümleri) çatıştığı zaman ki böyle bir şey söz konusu olmaz ama olacak olursa da bizim Ehl-i Sünnet inancına göre aklı değil, ilahi hükümleri tercih etmemiz lazımdır. Yoksa din, her konuşanın aklına ve mantığına göre değişmez.

[ads1]

Bir kimsede akl-ı selimin meydana gelebilmesi için de kalb-i selime ihtiyaç vardır. Kalp de akıl da bedenimizin her bir uzvu da bu nefis belasından kurtulmadıkça selamete ulaşmaz. Elimiz kolumuz bağlı, aklımız, fikrimiz, duygu ve düşüncelerimiz nefsin emrinde iş yapar dururuz. Onun için kalbin kötülüklerden temizlenmesi gerekir. Asli vazifesi olan Yüce Allah’ı her an hatırlıyor, zikrediyor hale gelmesi ve bu halde olması icap eder. Çünkü kalbin asli görevi budur. O zaman kalb-i selim dolayısıyla akl-i selim teşekkül eder.

Allah Teala Kur’an-ı Kerim’de kalbin sıfatını, taşıması gereken asli özelliğinin kalb-i selim olduğunu beyan buyurmuş;

Öyle gün ki, mal ve oğullar (evlat) fayda vermez. Allah’a arınmış bir kalp (kalb-i selim) ile gelen başka (Şuara’88-89)

Kalb-i selimi, büyük alimler ‘Allah’tan başka hiçbir şeye yönelmeyen kalp’ olarak açıklamışlardır. ‘Benim aklım selim olsun’ diyen kimse, aklını da kalbini de masivdan korumalıdır.

Masiva: Allah’ın sevgisini ve muhabbetini zedeleyecek her şeydir. Onun için kalbin ve aklın muhafazası lazımdır.

[ads2]

İşte bunun için tasavvufi terbiye gereklidir.Bu nefsin ıslah olması için akıl ve kalbi tasfiye edebilecek ve bu konuda alim olan bir zat (mürşid-i kamil) lazımdır. Akıl ve kalp,kendi kendine ıslah olur mu? Kalp selamete ermezse akıl da ‘selim’ özelliğini kazanabilir mi? Aklın manevi olgunluğu (kemalatı), yüce Allah’a teslim olarak nurlanmasına ve kalbin zikre geçmesine bağlıdır

Nefis; insan vücudunda madde ile mananın karışmasından meydana gelmiş manevi bir kuvvettir. Aklımızın emrettiği nurani bir özellikte yaratılmıştır. Nasıl ki, Rabbim ruhu yaratmış ve biz de onun mevcudiyetiyle hayat eseri gösteriyorsak, nefsin sıfatıyla da yalan, haset, gazap, şehvet gibi özelliklerimizle çeşitli davranışlarda bulunuyoruz.

Ebu Bekir Verrak Hz (k.s) şöyle buyurmuş;

Nefs-i emmare insanı bazen kafir bazen mürai (ikiyüzlü), bazen de münafık (dışından bakıldığında Müslüman ancak kalpten iman etmemiş gibi gibi) yapar. Nefs-i emmare, ebediyen Hak ile ülfet ve ünsiyete yönelmezse kafir olur. Attığı her bir adım,yaptığı her bir işi gösteriş için yaparsa mürai olur. Vaadini yerine getirmez ve bunu alışkanlık olarak yaparsa, o zaman da münafık olur.

Anlamsız Soru & Mesneviden

 

Nefsin Galebesi

Kaynak: Mehmet Ildırar / Tasavvuf Ve Nefis Terbiyesi / bkz: 56-57

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.