Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,7594
EURO
10,4069
ALTIN
499,17
BIST
1.391
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Gök Gürültülü
27°C
Bursa
27°C
Gök Gürültülü
Salı Parçalı Bulutlu
30°C
Çarşamba Gök Gürültülü
31°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
30°C
Cuma Parçalı Bulutlu
31°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?
Namazda Secdelerden Birisini Unutan Birisi Ne Yapmalı?

Nefis Daima Kötülüğü Emreder

İslam ve Kur'an adlı kardeş web sitemize ulaşmak için Tıklayınız

04.03.2020
0
A+
A-

Nefs-i emmare sürekli olarak kötülüğü emreder. Bu özellikte olan bir nefse, zararlarını anlatmak için dünya aklı kifayet etmez. Çünkü bu nefis özelliği gereği iyilikten anlamaz. Bunun için de insana ahiret aklı lazımdır.

Akıl, beyne konulmuş ilahi bir nurdur. Beyin bu sayede menfaati zarar olandan, çirkini güzelden, hayrı şerden, hidayeti sapıklıktan ayırt edebilir. Nefsin ilk imtihanı, aklı kullanarak kişiye muhalefet etmesidir. İlk muhalefeti de kulu Cenab-ı Hakk’ın emir ve yasaklarına karşı çıkartması, günaha meyletmesidir. Günahın başlangıcı yönelmektir. Kalp niyet edip yönelince, bu başlangıca kapı aralamış olur. Mesela kulak verip yasak olanı işitmek haram olur. Yasaklanmış bir şeye bakmak haramdır. Dile gelen söz, insana günah kazandırır. Şehvete yönelmek, şehvet olanı tercih etmekle günah olur. Çünkü şehvet, günah işlemenin sebebidir. Bu sebebi, nefsin iradesiyle kullanmamak lazımdır. Yüce Allah, dünyada iken tövbe ile ahirette ise affıyla kulunu isyandan kurtarır. Yoksa insanoğlu, tövbe gibi bir vesile ve Rabb’inin affı olmasa günahtan hiç başını kaldıramaz. Zira

Nefs-i emmare her zaman kötülüğü emreder.

Mevlana Hz Mesnevi de şöyle buyuruyor;

Sen ana rahminde iken ona (ana rahmini) çok büyük zannederdin. Dünyaya geldin, baktın ki dünya çok daha büyük. Bir de nefsinin kötülüklerinden kurtulup bu dünyadan çıksan, görürsün ki dünya ana rahmiyle aynıdır. Kulu Firavunlaştıran nefs-i emmaredir. Sen nefsinin mutmainne makamına çık. Sen Allah’tan, Allah’ta senden razı olarak ‘Gir cennetime (Fecr’30)’ hitabına ulaş

Muhteremler !

Allah Tealanın bir kuldan razı olabilmesi için evvela kul Allah’tan razı olacak. Kul evvela iman ederek Allah’ı bir bilecek, sonra O’nun yüce kudretine inanarak teslim olacak. O’nun birliğini ikrar edecek. Eğer bir kimse Allah’ın birliğine iman etmiş, ancak kaza ve kaderine teslim olmamışsa ve bu sebeple de itiraz edip duruyorsa yüce Allah’ı nasıl bilmiş olabilir? Allah’ı bilmek muhabbeti, muhabbet ise teslimiyeti, teslimiyet ise yüce Allah’tan razı olmayı gerektirir.

Kul Allah’tan razı olup nefs-i mutmainne makamına girince, kamil insan olur. Allah da o kamil kişiyi sever. Nefs-i mutmainne makamına ‘velayet-i suğra‘ yani küçük velilik de denilir. İşte nefsin mertebelerini aşmış bu kula Cenab-ı Hak; ‘Gir cennetime (Fecr’30)’ buyurur.

Şu halde kurtuluş, günahları silip süpürmekte, dolayısıyla günahın meydana gelmesine sebep olan nefsin ıslah edilmesinededir. Onun için;

Tasavvuf, nefsi ıslah etmek için lazımdır.

Nefis ıslah olunca takva hali meydana gelmeye başlar. Takva, yüce Allah’tan gereği gibi korkmak demektir.

Resulüllah Efendimiz (s.a.v) şöyle buyurmuş;

İki göz yol göstericidir. İki kulak sesleri toplayıcı, dil tercümandır. Ellerin kanatların, ayakların ise seni menzile götüren bineğindir. Kalbin padişahtır. Eğer kalbin fitne ve fesada düşerse, sende fitne ve fesat zuhura gelir.

Buradan anlaşılıyor ki nefis terbiye edilmeyince, azgınlığı kalbe tesir eder. Eğer tedbir alınmaz ise kalbin hastalığı göze, kulağa, dile, ayağa ve bütün vücuda hakim olmaya başlar. Bundan dolayı da nefsine hakim olamayan, eline, diline, gözüne ve diğer organlarına da hakim olamaz.

Evet başta da söylediğimiz gibi nefis daima kötülüğü emreder ve insan ister ki her zaman Kur’an ve Sünnet’e aykırı davransın. Ancak Allah Teala hidayete ulaşmak için insanlara akıl vermiş ve şeriatı onlara hükümran kılmıştır. İnsanlar akılları sayesinde yanlışı doğrudan ayırsınlar, nefislerini haramlardan sakındırsınlar istemiştir.

Kaynak: Mehmet Ildırar / Tasavvuf Ve Nefis Terbiyesi / bkz: 31-32

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.