Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
7,3470
EURO
8,9109
ALTIN
410,73
BIST
1.529
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Yağışlı
8°C
Bursa
8°C
Yağışlı
Çarşamba Parçalı Bulutlu
12°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
14°C
Cuma Az Bulutlu
20°C
Cumartesi Yağışlı
17°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Oruç Tutacaklara Tavsiyeler

21.11.2020
0
A+
A-

Orucun üç mertebesi vardır


Umumun orucu, hususun orucu ve husus’l-hususun orucu. Umumun orucu bir şey yeyip içmemek ve cinsel ilişkiden uzak durmaktır. Hususun orucu bir şey yeyip içmemek, cinsel ilişkiden uzak durmak ve dilini, elini, ayağını, kulağını, gözünü ve sair organlarını günahlardan uzak tutmaktır.

Hususu’l-hususun orucu


Hususu’l-hususun orucu ise kalbi bayağı (adi-kötü) isteklerden, yüce Allah’tan uzaklaştıran düşüncelerden ve Allah’tan başka her şeyden bütünüyle uzak tutmaktır. Bu İmam Gazali’nin bu orucun ayrıntılı açıklaması için tıklayabilirsiniz.

Hususun orucunda hangi edeplere riayet edilir diyecek olursanız eğer, bunları üç husus başlığı altında toplayabiliriz;

Zahir Olan İki Edebin Birincisi: Gözü haramdan korumak, dili haram, mekruh veya faydasız sözlerden korumak ve diğer organları da aynı şekilde muhafaza etmektir. Resulüllah (s.a.v) şöyle buyurmuştur “Oruç bir kalkandır. Sizden biri oruçlu olduğu zaman cahillik etmesin, çirkin söz söylemesin. Bir kimse onunla kavga eder veya söverse ben oruçluyum desin.

Alimler hadiste geçen ben oruçluyum desin sözünü iki şekilde yorumlamışlardır:

Oruçlunun bu sözü diliyle söylemesidir

Bu sözü içinden söylemesi ve ben oruçluyken bu adama nasıl karşılık veririm demesidir.

Hz Peygamber (s.a.v): şöyle buyurmuştur Kim yalan söylemeyi, yalanla iş yapmayı ve cahillik etmeyi bırakmazsa, Allah’ın onun yemeyi ve içmeyi bırakmasına ihtiyacı yoktur

Yine bir hadis-i şeriflerinde şöyle buyurmaktadır: Nice oruç tutan kimse vardır ki, orucundan aldığı pay sadece açlık ve susuzluktur. Nice gece ibadetine kalkan kimse vardır ki, bundan aldığı pay sadece uykusuz kalmaktır.

İkinci edebe gelince: Geceden karnını tıka basa yiyecekle doldurmamak, aksine bir miktar yemektir. Çünkü ‘Ademoğlu midesinden daha şerli bir kap doldurmamıştır.

Kişi gecenin ilk saatlerinde karnını iyice doyurursa gecenin kalan kısmında kendisine bir faydası dokunmaz. Seher vakti karnını iyice doyurursa öğle vaktine kadar kendisine bir faydası dokunmaz. Çünkü böyle yapmak kişiye tembellik ve gevşeklik verir. Sonra da oruçtan amaçlanan şey elden kaçar. Çünkü oruçludan istenen şey, açlığı tatması ve arzu duyduğu şeyleri terk etmesidir.

Kuşkusuz insan, sahip olduğu arzusunu dizginleme kuvveti sayesinde hayvanların mertebesinden yukarıda ve sürekli arzuların kendisini istila etmesi sebebiyle meleklerin rütbesinden aşağıdadır.

İnsan arzularına yenik düşerse hayvanlar ondan daha mazur sayılır. Çünkü hayvanın arzusunu yenecek bir gücü yoktur. Oysa insanın bir gücü vardır. Eğer insan arzularını yenerse meleklerden daha yüce bir konuma çıkar. Çünkü meleklerin bu husus da bir engeli olmadığı halde insanların bir çok engeli vardır.

Batındaki edebe gelince: Bu da kalbin iftar anında orucunun kabul edilip edilmediği hususunda korku ile ümit arasında gidip gelmesidir.

Kaynak: İbn Kayyım el-Cevziyye / Medaricu’s Salikin / bkz: 191-192

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.