Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,5295
EURO
10,0725
ALTIN
480,67
BIST
1.418
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Sağanak Yağışlı
27°C
Bursa
27°C
Sağanak Yağışlı
Cuma Az Bulutlu
29°C
Cumartesi Parçalı Bulutlu
33°C
Pazar Parçalı Bulutlu
29°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
35°C
SON DAKİKA

Rüşvet ve Benzeri Yollarla Haksız Kazanç Edinmek

02.07.2020
0
A+
A-

Bakara Süresi 188. ayet Meali ve Tefsiri

Bakara Süresi 188. Ayet Meali: Mallarınızı aranızda haksız sebeplerle yemeyin. Kendiniz bile bile, insanların mallarından bir kısmını, haram yollardan yemeniz için o malları hakimlere vermeyin.

Bakara Süresi 188. Ayet Tefsiri: Resulüllah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: İyi bilin ki, ben sadece bir beşerim. Bana davalar geliyor. Bazen içinizden bir kısmınız delilini çok daha güzel bir dille ifade eder ve bun onun lehine hüküm veririm. Her kimin sözüne dayanarak Müslüman’a ait bir hakkı alıp ona verirsem, o şey ateşten bir parçadır. Onu ister taşısın, ister bıraksın.

Böylece bu ayet-i kerime ile hadis-i şerif, hakimin hükmünün vakıadakini değiştirmediğini, dolayısıyla onun haddi zatında haram olan bir şeyi helale, helal olan bir şeyi harama dönüştürmediğini göstermektedir. Verilen hükümler sadece zahirde bağlayıcıdır. Vakıada öyle ise problem yoktur, fakat değilse hakim sevabını alır, günahı ise hile yoluna başvuran davacıya olur. Bu sebeple Allah (c.c) ‘Mallarınızı aranızda haksız sebeplerle yemeyin. Kendiniz bile bile, insanların mallarından bir kısmını, haram yollardan yemeniz için o malları hakimlere vermeyin.’ buyurmuştur.

‘bile bile’den kasıt, dava ettiğiniz ve dil döktüğünüz şeyde hiçbir hak sahibi olmadığınızı bildiğiniz haldedir.

[ads1]

Katade der ki: Ey Ademoğlu! Bil ki hakimin (kadı) hükmü sana hiçbir haramı helal hale getirmez, hakkın olmayan bir şeyi hakkın yapmaz. Hakim ancak gördüğüne ve şahitlerin söylediklerine göre hüküm verir. Hakim beşerdir; hükmünde yanılabilir de, isabet edebilir de. Bilin ki, hakkı olmayan bir malda lehine hüküm verilen kimsenin davası orada bitmez.

Allah (c.c) kıyamet gününde onları bir araya toplar ve dünyada haklının aleyhine, haksızın lehine verilen hükümden daha iyi ve sağlam bir şekilde, haksızın aleyhinde, haklının lehine hüküm verir.

Ebu Hanife der ki: Hakim haddi zatında yalancı kendi zannına göre ise dürüst (adil) olan iki şahidin şehadetiyle eşlerin birbirinden ayrıldıklarına hükmederse; kadın başka taliplilere ve hatta şahitlere helal, hakimin boşandığına hükmettiği eski kocasına ise haram olur. Onlar şöyle demişlerdir:

Bir kadının lianı (zina ithamında bulunan kocasıyla karşılıklı lanetleşmeleri) gibidir. Zira bu, kadın gerçekte yalan söylemiş osla bile, onu kocasından ayırır ve ona haram yapar. Hakim, kadının yalan söylediğini bilseydi ona had cezası verecek ve kocasına haram yapmayacaktı..

Kaynak: İbn Kesir / İbn Kesir Tefsiri (Tefsiru’l Kur’an’il Azim) / C: 2 / bkz: 65-66

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.