Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,5492
EURO
10,0853
ALTIN
495,52
BIST
1.352
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Gök Gürültülü
31°C
Bursa
31°C
Gök Gürültülü
Pazartesi Parçalı Bulutlu
32°C
Salı Parçalı Bulutlu
33°C
Çarşamba Az Bulutlu
35°C
Perşembe Az Bulutlu
35°C
SON DAKİKA
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Vakti İyi Değerlendirmek
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?
Namazda Secdelerden Birisini Unutan Birisi Ne Yapmalı?
Namazda Huşu
Neden Namaz?
Maddeler Halinde Namazı Bozmayan Şeyler Nelerdir?
Namazın Mekruhları Nelerdir?
Kulluk Borcu: Namaz
Namaz ve Nefis
İlmin Fazileti
Namazın Farzları
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır (Nisa 103)
Namazın Adabına Uygun Davranışlar
Namaz Kılarken Başka Şeyleri Düşünmek
Çocuğa Doğru Yaklaşım
Namazda Yanlışlıkla Fatiha Süresinden Önce Bir Süre Okuyan Kişi Ne Yapmalı?
Namazın İnsana Kazandırdıkları (vaaz)
Namaza Engel Olan Pislikler
İstenmeyen İmam Namaz Kıldırabilir mi?
Namazın Anlamı ve Manası
Hiçlik Makamı Hikayesi & Nasrettin Hoca
Kul Hakkı ve Kamu Mallarını Korumak
Sabır ve Namaz
Diriliş (Ahmed Günbay Yıldız / O’na Secde Yakışıyor)
Hangisi Aptal…! Berber mi Çocuk mu?
Namaz Kılarken Önüme Birisi Oturursa Nasıl Hareket Etmeliyiz?
Ey Gafil Gel Uyan! Bu Sözlerim Sana
Kurtuluşa Erenler
Abdest & Gusül ve Teyemmüm
Allah’a Yönelmek ve O’nun Yoluna Girmek
Taktilo, Bilgisayar ve Yabancı Dil Bilen Köpek
En Değerli İnsan
İpek Elbise ile Namaz Kılmak Günah Mıdır?
Farz Namazın Son İki Rekatında Zamm-ı Süre Okunursa
Siz Hiç Hayallerinizden Sıfır Aldınız mı?
Namazda Vesvese
Kaza Namazı Nasıl Hesaplanır?
Namaz Hatırlatıldığı Zaman Neden Yaban Eşekleri Gibi Arkanızı Dönüp Kaçıyorsunuz?
İşyerinde İzin Almadan Namaz Kılabilir miyim?
Namazı Huşu ve Huzur İçinde Kılmak
Namaz Kılarken Gözleri Kapatmak Günah mı?
Mantık Bize Ne Öğretir?
Namazı Cem Etmek ve Şartları
Namazda Yapılan Hareketlerin Anlamları
Namazın Önemi
Baloncu ve Çocuğun Hikayesi
Namaz Kılmayan Birisi Nasıl Ölür?

Rüyanın Aslı Ve Hakikati

İslam ve Kur'an adlı kardeş web sitemize ulaşmak için Tıklayınız

22.09.2020
0
A+
A-

Sadık rüya, peygamberliğin cüzlerinden biridir. Nitekim bir hadiste ‘Sadık rüya nübüvvetin kırk altı cüzünden biridir’ buyrulmuştur. Yukarıdaki tahsisin sebebi için şöyle denilir; Vahyin ilk başlangıcı sadık rüya idi ve bu altı ay sürdü. Sonra sadık rüyadan, Resulüllah (s.a.v)’in ölümüne kadar yirmi üç senelik bu sürede uyanık haldeki vahye geçti. Böylece uyku halinde gelen vahyin süresinin uyanık halde gelen vahyin süresine nispeti kırk altıda biridir. Başka bir sahih rivayette: ‘Sadık rüya yemiş cüzden biz cüzdür’ şeklindedir. Bu güzel bir yorumdur. Bu iki rivayetin arası şöyle cem edilmiştir. Bu durum rüyayı görenin haliyle ilgilidir. Şöyle ki; Sıddıkların rüyası kırk altı yaşından sonra başlar. Genelde müminlerin sadık rüyaları ise yetmiş yaşından sonra vakidir. Doğrusunu Allah bilir.

Rüya: Vahyin başlangıcıdır. Rüyanın doğruluğu rüyayı görenin doğruluğuna bağlıdır. Sözce en doğru olan insan, rüyasında en doğru olanıdır. Bu sadık rüya Nebi (s.a.v)’in de buyurduğu gibi vahiy zamanı gelinceye kadar doğru çıkmaya devam eder. Nübüvvet nurunun ve tesirlerinin azaldığı zamanlarda, müminlere vahye mukabil rüya verilmiştir. Nübüvvet nurunun güçlü olduğu zamanlarda ise, onun nurunun yayılması ve güçlenmesi ümmeti rüyadan müstağni kılar.

[ads1]

Bunun bir örneği sahabe asrından sonra ortaya çıkan kerametlerdir. Sahabe devrinde ashab güçlü bir imana sahip oldukları için keramete ihtiyaçları olmamış ve keramet zuhur etmemiştir. Sahabeden sonraki devirlerde insanların imanlarının zayıflığı için keramete ihtiyaç duyulmuştur. Şüphesiz Ahmed bi. Hanbel de bu manaya işaret eder. Ubade b. Samit der ki:

Müminin rüyası Rabbinin kuluyla uykusunda konuşmasıdır.

Nebi (s.a.v)’de: Nübüvvetten sadece mübaşerat (müjdeler) kaldı buyurdu. Kendisine mübaşerat nedir? diye sorulunca Müminin gördüğü veya kendisine gösterilen sadık rüyadır buyurdu. Müslümanların rüyası birleşince o rüya tekzib edilmez. Nebi (s.a.v): Kadir gecesini, rüyalarında, rüyalarında ramazanın son on gecesinde gördükleri zaman ashabına şöyle demişti: Ben sizin rüyalarınızın ramazanın son on gününde ittifak ettiğini görüyorum. Öyleyse sizden her kim Kadir gecesini ararsa ramazanın son on gününde araştırsın.

Rüya da keşf gibidir. Bir kısmı Rabbani, bir kısmı nefsani, bir kısmı da şeytanidir.Nebi (s.a.v) şöyle buyurur:

Rüya üç türlüdür.

[ads2]

Allah’tan olan rüya

Şeytandan gelen rüya

Uyanıkken kişinin kendi kendisinin düşündüğü şeyden meydana gelen rüya ki, daha sonra bu onun rüyasına girer.

Hidayet sebeplerinden olan rüya özellikle Allah’tan gelen rüyadır. Nebilerin rüyaları vahiydir ve ümmetin ittifakıyla nebiler şeytandan korunmuştur. Bundan dolayıdır ki Hz İbrahim oğlu İsmail’i gördüğü rüya üzerine kurban etmeye kalkmıştır.

Nebilerden başkalarının rüyalarına gelince bunlar sarih olan vahye vurulur, vahye uyarsa ne ala, uymazsa bu rüya ile amel edilmez.

‘Eğer sadık rüya olur veya rüyalar birleşirse ne diyorsunuz?’ denilirse buna şöyle cevap verilir;

[ads3]

Eğer rüya böyle tahakkuk ediyorsa onun vahye aykırı olması düşünülemez; bilakis vahye mutabık ve vahyi veya vahyin ihtiva ettiği özel bir hükmü hatırlatıcı olması gerekir. Her ne kadar rüyayı gören rüyanın vahiyle ilgili ihtiva ettiği hükmü muttali kılınabilir. Kim rüyasının doğru olmasını isterse, doğru olmaya baksın, helal yesin, Allah’ın emir ve yasaklarına dikkat etsin. Kıbleye doğru ve abdestli olarak yatsın. Gözleri kapanıncaya kadar Allah’ı zikretsin. O zaman rüyası tekzib edilemeyecek derecede olur.

En doğru rüyalar seher vakitlerinde görülen rüyalardır. Seher vakti ilahi vahyin indirildiği vakittir.

Seher vakti rahmet ve mağfiretin indiği, şeytanların durulduğu vakittir. Sadık rüyanın aksi gece yarısı görülen, şeytanların ve şeytani ruhların intişar ettiği vakitlerde görülen rüyadır. Ubade b. Samit şöyle der: ‘Müminin rüyası rabbinin uykuda kendisiyle konuşmasıdır’

Rüyalarla görevli bir melek vardır. Melek uygun gelen misal ve şekillerle kula rüyayı gösterir. Rüyayı herkesin durumuna göre misallendirir. İmam Malik (r.a): ‘Rüya vahiy çeşitlerinden biridir’ diyerek bilgisizce rüya tabir etmeyi men eder ve ‘Allah’ın vahyi ile mi oynuyorsunuz?’ derdi.

Kaynak: İbn Kayyım El-Cevziyye / Medaricu’s Salikin – Kur’ani Tasavvufun Esasları – / bkz 56-57

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.