Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,7594
EURO
10,4069
ALTIN
499,17
BIST
1.391
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Gök Gürültülü
27°C
Bursa
27°C
Gök Gürültülü
Salı Parçalı Bulutlu
30°C
Çarşamba Gök Gürültülü
31°C
Perşembe Parçalı Bulutlu
30°C
Cuma Parçalı Bulutlu
31°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?
Namazda Secdelerden Birisini Unutan Birisi Ne Yapmalı?

Şehvetin Gücü ile Akıl ve İman Gücü Arasında

İslam ve Kur'an adlı kardeş web sitemize ulaşmak için Tıklayınız

25.05.2020
0
A+
A-

Sevdiği, arzuladığı bir şeyi, ancak sevdiği ve arzuladığı başka bir şey için terk eder; hangisine yönelik sevgisi daha güçlüyse, zayıf olanı onun için terk eder. Buna benzer, insanın sevmeyip nefret ettiği bir şeyi yapmasının sebebi; yapmakta olduğu şeye duyduğu nefrete nispetle beslediği muhabbetin daha güçlü olduğu bir şeyi elde etmek yada yapmakta olduğu şeye yönelik hissettiği nefrete nispetle daha fazla nefret duyduğu bir şeyden kurtulmaktır.

Aklın özelliği, sevilen iki şeyden daha üstün olanı diğerine; sevilmeyen iki şeyden daha düşük seviyeli olanı diğerine tercih etmesidir.

Bu durumu sevgi ve nefret duygusundaki mükemmellikten kaynaklandığı da önceki satırlarda ifade edilmişti.

Bu husus ancak iki şeyle sağlanmaktadır. Algılama gücü ve kalp cesareti.

[ads1]

Bundan geride kalmak ve aksi bir işe girişmek, ya sevilen ve nefret edilen şeylerin mertebelerinin olduğu gibi idrak edememek şeklinde algılama zayıflığından dolayıdır yada amellerini daha yukarılara taşıyabilmek için daha elverişli olanı tercih etmeye kalbini / gönlünü yöneltememek şeklinde nefsinde bir zaafiyet, kalbinde bir acziyet bulunmasından ötürüdür.

Algısı sağlıklı, benliği güçlü, kalbi daha üst seviyede sevilen şeyi ve daha aşağı derecede nefret edilen şeyi tercih etmede cesaretli olduğu takdirde kişi, saadet sebeplerine muvaffak kılınır.

Bazı insanların şehvet güçleri, akıl ve iman güçlerinden daha kuvvetli olabilmekte ve baskın olan, zayıf olanı alt edebilmektedir.

Bazı insanların ise iman ve akıl güçleri şehvet güçlerinden daha kuvvetlidir.

Doktor, birçok hastayı zararlı şeylerden korumaya çalışırken hastanın nefsi, iştahı ve şehveti ise o zararlı şeyleri yiyip içmeye yeltenir. Hasta, arzu ve şehvetini aklının önüne geçirir. Doktorlar bu hali kişiliksizlik, namertlik olarak adlandırırlar. Manevi yönden kalp hastalarının halide böyledir. Zararlı şeylere yönelik güçlü arzu ve iştahlarından ötürü hastalık hallerinin artıracak şeylere yönelirler.

Şerrin aslı; algılama zafiyeti, nefisteki zaafiyet ve nefsin seviyesizliğidir. Hayrın aslı ise algılamadaki mükemmellik, nefsin güçlü, şerefli ve cesur olmasındandır.

[ads2]

Sevmek ve istemek herşeyin aslı ve başlangıç noktasıdır. Nefret etmek ve isteksizlik de herşeyin aslı ve başlangıcıdır.

Kalpte yer alan bu iki güç kulun bahtiyarlığının da, bahtlığının da sebebidir/ aslıdır.

Seçime dayalı olarak / isteyerek yapılan fiilin varlığı, ancak sevme ve istemeye dayalı olan sebebinin varlığına bağlıdır.

Fiilin yokluğu da bazen sebebinin ve fiili gerektiren etkenin yokluğundan, bazen de o fiile mani nefret ve isteksizlik halinin bulunmasından dolayıdır.

Emretme ve yasaklamanın ilgili olduğu nokta da burasıdır ki el çekmek diye adlandırılır. Ayrıca bu nokta sevap ve cezanın da ilgili olduğu noktadır.

Böylelikle bir fiilin terkedilmesi meselesinde, terketmenin varlıkla alakalı bir emir mi, yoklukla alakalı bir emir mi olduğu şeklindeki karışıklık da ortadan kalkmış olur.

Bu konudaki tahkike göre terk iki kısımdır: Gerektirici sebebin yokluğuna izafe edilen terk, yoklukla; fiilin işlenmesine mani olan sebebe izafe edilen terk ise varlıkla ilgilidir.

Kaynak: İbnu’l Kayyım el-Cevziyye / ed-Dua ve’d Deva (Kalbin İlacı) / bkz: 395-397

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.