DOLAR
32,8221
EURO
35,1421
ALTIN
2.449,46
BIST
10.771,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Açık
29°C
İstanbul
29°C
Açık
Pazar Parçalı Bulutlu
29°C
Pazartesi Az Bulutlu
30°C
Salı Az Bulutlu
29°C
Çarşamba Az Bulutlu
29°C

Şeytan Taşlama Vakitleri

24/05/2024
5
A+
A-
Şeytan Taşlama Vakitleri

Teşrik günlerinin iki gününde sünnet olan şeytan taşlama öğle namazından sonra başlar, güneş batana kadar devam eder.

Vebera şöyle dedi:

  • İbn Ömer’e “Şeytanı ne zaman taşlayayım?” diye sordum.
  • İbn Ömer şöyle dedi: “İmamın taşladığında sen de taşla”
  • Ben soruyu tekrar sordum.
  • O şöyle dedi: “Biz taşlamak için zaman kollardık, güneş batıya döndü mü biz de taşlardık.

Bu rivayette geçen “Şeytanı ne zaman taşlayayım?” ifadesi bayramın birinci günü dışında kalan günlerde, bir başka ifade ile teşrik günlerinde hangi vakitlerde şeytanı taşlıyayım anlamına gelir. Çoğunluğa göre teşrik günlerinde, bir başka ifade ile bayramın son üç gününde ancak öğle namazından sonra şeytan taşlanır.

Teşrik günleri sona erip güneş batınca artık şeytan taşlama zamanı sona ermiş olur. Bu durumda kişinin mutlaka kurban kesmesi gerekir. Şeytan taşlarken bir veya iki ya da üç taş bir sonraki gün atılsa bu durumda her taş için yarım sa’ sadaka vermek gerekir. Eğer dört taş bir sonraki güne bırakılırsa bu durumda kurban kesmek gerekir.

Çobanların şeytan taşlamayı gelecek geceye kadar ertelemeleri caizdir. Çünkü gece günün devamıdır. Gün ile aynı hükmü taşır. Dolayısıyla gecenin hükmü, bir sonraki günün hükmü değildir

Birinci gün şeytan taşlamayı terk edip o günün gecesi şeytan taşlayan çoban, bu ameli vaktinden geç yapmış sayılmaz Çünkü, Hz. Peygamber (s.a.v) çobanlara gece vakti şeytan taşlamalan için müsaade etmiştir. Bu konuda gece kendisinden sonraki günün değil, kendisinden önceki gündüzün hükmüne tabidir. Bu konuda icma’ vardır, herhangi bir ihtilaf yoktur.

Teşrik günlerinin iki gününde sünnet olan şeytan taşlama öğle namazından sonra başlar, güneş batana kadar devam eder. Güneş battıktan sonra fecir doğana kadar yapılacak taşlama ise mekruhtur. Fecir doğduktan sonra, İmam Ebu Hanife’ye göre taşlamanın eda vakti geçmiştir. Çünkü ona göre her günün şeytan taşlaması o günün içinde olur.

Ebu Yusuf ve Muhammed ise ondan farklı düşünmektedir. Kaza zamanı ise teşrik günlerinin sonuna kadar devam eder. Kişi eda zamanında şeytan taşlamayı gerçekleştirmezse bunu kaza etmesi ve kazaya bıraktığı için de cezasını yerine getirmesi gerekir. Kaza vakti ise bayramın dördüncü günü güneş battıktan sonra nihayete erer.

Bayramın dördüncü günü şeytan taşlama fecrin doğmasından itibaren başlar güneş batana kadar devam eder. Ancak bugün öğle namazından önce şeytan taşlamak mekruh, öğle namazından sonra şeytan taşlamak ise sünnettir.

Bayramın dördüncü günü güneş batımı ile birlikte şeytan taşlamanın eda ve kaza vakti geçmiş olur. Dolayısıyla bu gün yapılması gereken taşlamanın kazası söz konusu değildir. Şeytan taşlamayı teşrik günlerinin sonunda vaktin çıkacağı ana kadar geciktirmek sünnete aykırıdır. Ancak böyle yapanlara herhangi bir ceza gerekmez.

İbn Kudame şöyle demiştir: Teşrik günlerinin son günü güneş batınca şeytan taşlama vakti sona erer. “Bu zaman zarfında şeytan taşlamayan kimsenin Ebu Hanife, Malik, Şafii ve Ahmed b. Hanbel’e göre kurban kesmesi gerekir.”

Kaynak: Esad Muhammed Said es-Sağirci / Delilleriyle Hanefi Fıkhı / bkz: 424-425

ETİKETLER:
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.