Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
7,4126
EURO
9,0363
ALTIN
441,98
BIST
1.542
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Sağanak Yağışlı
15°C
Bursa
15°C
Sağanak Yağışlı
Pazartesi Yağışlı
14°C
Salı Yağışlı
15°C
Çarşamba Kar Yağışlı
4°C
Perşembe Kar Yağışlı
2°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Ters İlişkinin Zararları
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz

Tefekkür Meyvesinin Olgunlaşması

03.12.2020
0
A+
A-

Tefekkür meyvesi ancak üç şeyle olgunlaşır ki bunlar;


1-► Kısa emelli olmak

2-► Kur’an üzerinde düşünmek

3-► İnsanlar arasına fazla karışmamak, temenniye dalmamak, Allah’tan başkasına alaka duyup yönelmemek, çok yemek ve uyumaktan sakınmak. Yani kalbi ifsat eden beş şeyden uzak tutmak Bunun izahı şudur ;

Tefekkür meyvesi tezekkür mertebesinde olgunlaşır. Çünkü tezekkür, tefekkürden daha yüksek bir mertebedir. Gerçek şudur ki; her mertebenin meyvesi ondan daha yüksek olan diğer bir mertebede olgunlaşır. Yani her makam bir önceki makamı gerçekleştirir.

Kısa Emel Sahibi Olmak


Bu dünyadan göçme zamanının yakın ve bu ömür müddetinin hızla tükenmekte olduğunu bilmektir. Bu, kalp için en faydalı iştir. Bu bilgi, insanı, hayatı bir ganimet olarak görmeye, hızla geçen fırsatları değerlendirmeye, amel defterini çabuk kapamaya sevk eder. Onun azmini dar-ı mekaya çevirir, sefer azığını tedarik etmeye, eksiklerini tamamlamaya teşvik eder, dünyaya ilgisini azaltır, onu ahirete yöneltir. Kısa emel sahibi olduğu müddetçe, kalbinde bir yakin hali bulunur. Bu onu dünyanın hiçliğini, süratle yok olup gittiğini, bu dünya hayatının çoğunun gidip azının kaldığını gösterir.

Bu dünyanın insandan uzaklaşıp gitmekte olduğunu ve artık suyu bitip de sahibi tarafından bakıldığında son damlaları akmakta olan bir matara gibi veya dağların ardında batmak üzere olan bir güneş gibi son demlerini yaşadığını görür. Bu, öte yandan, ahiretin baki ve daimi olduğunu, o hayatın insana doğru yaklaşmakta bulunduğunu, belirtilerinin, alametlerinin ortaya çıktığını da gösterir. Ona kavuşmak bakımından misafirini karşılamaya çıkan bir insana benzediğini, birbirine doğru hızla yaklaşan o iki insanın çabucak buluşmaları gibi yakın bir zamanda bir araya geleceklerini öğretir.

Kısa emel sahibi olmak konusunda şu ayetler son derece manalıdır


“Gördün ya! Biz onları yıllarca yaşatsak da, sonra tehdit edildikleri (azap) kendilerine gelse, o yaşadıkları zevk kendilerine hiçbir fayda sağlamayacaktır (1), Onları bir araya topladığı gün, onlar sadece gündüzün görüşüp tanıştıkları bir müddet kadar dünyada kalmış olduklarını sanırlar (2), Onlar kıyameti gördükleri zaman sanki (dünyada) bir akşam veya kuşluk vaktinden fazla kalmamış gibi olurlar (3), İnkarcılar, dünyada (herhalde) bir gün yahut günün bir kısmı kadar kaldık, istersen sayabilenlere sor, derler.

Allah buyurdu ki:

Sadece az bir zaman kaldınız, keşke bilseydiniz (4), Onlar tehdit edildikleri günü gördükleri vakit sanki gündüzün sadece bir müddeti kadar (dünyada) kalmış gibi olurlar. (Bu) bir tebliğdir, yoldan çıkmış topluluktan başkası helak edilir mi? (5), Kendi aralarında birbirleriyle dünyada yalnızca on gün kaldınız, diye gizli gizli konuşurlar. Onların dediklerini (yani dünyada ne kadar kaldıklarını) biz daha iyi biliriz. Doğruya en yakın olanların sözü ise: Siz yalnız bir gün kaldınız, demekten ibarettir (6)”

Öte yandan bir gün Resulüllah Efendimiz (s.a.v) güneşin dağlar üzerinde batmakta olduğu bir sırada yaptığı bir konuşmada şöyle buyurmuştur:

“Dünyanın geriye kalan ömrü ancak şu günümüzden geriye kalan zaman kadardır”.

Yine bir gün dolaşırken yıkılmak üzere olan kulübelerini onarmakta olan bir grup ashabıyla aralarında şu konuşma geçti:

Ne yapıyorsunuz öyle ?

Yıkılmaya yüz tutan şu kulübemizi onarıyoruz ya Resulüllah diyorlar.

Peygamberimiz de şöyle buyuruyor: “Ben dünyanın sonunun bu kulübeninkinden daha hızlı geldiğini görüyorum”

Kısa emel sahibi olmak şu iki esasa dayanır:


Dünyanın geçici olduğunu ve ondan ayrılacağını, ahiretin gelmekte olduğunu, onun ebedi ve baki olacağını kesinlikle bilmek; sonra iki tarafı birbiriyle mukayese edip daha layık olanı tercih etmek

Kaynak: İbn Kayyım el-Cevziyye / Medaricu’s Salikın ( Kur’an’i Tasavvufun Esasları ) / syf: 408-409

(1-Şuara 205-207) (2-Yunus 45) (3-Naziat 46) (4-Mü’minün 113-114) (5-Ahkaf 35) (6-Ta’ha 103-104)

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.