Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
7,5495
EURO
9,0295
ALTIN
411,97
BIST
1.538
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Az Bulutlu
20°C
Bursa
20°C
Az Bulutlu
Cumartesi Yağışlı
17°C
Pazar Çok Bulutlu
10°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
11°C
Salı Parçalı Bulutlu
14°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Teyemmümle Kaç Vakit Namaz Kılınır?

28.11.2020
0
A+
A-

Tek teyemmüm ile kişi dilediği kadar farz ve nafile namaz kılabilir. Teyemmüm abdest gibidir. Su yok olduğu sürece teyemmüm ile farz kılınması ile nafile namaz kılınması; teyemmümün vakitten önce alınması ile vakitten sonra alınması arasında bir fark yoktur.


Allah Teala ‘Fakat Allah sizi tertemiz kılmak ister (Maide’6)’ ayeti ile teyemmümü hükmi temizlik kılmıştır. Bu ayetin umumi manası teyemmümün namaz vaktinin girmesinden önce yapılabileceğini gösterir.

Nasıl ki vakit girmeden önce abdest almak caizdir, aynı şekilde teyemmüm etmek de caizdir. Çünkü teyemmüm abdestin yerine geçmektedir.

Sağlıklı kimse yerleşim biriminde iken velisi olmadığı birinin cenaze namazı kılınacağı zaman, su ile abdest almakla meşgul olması durumun da namazı kaçıracağından endişe ederse teyemmüm edebilir. Çünkü cenaze namazının kazası olmaz.

Böylesi durumda olan kişi için acziyet gerçekleşmiş demektir. Aynı şekilde bayram namazına giden ve abdest almakla meşgul olması durumunda namazın geçeceği endişesini taşıyan kimse de teyemmüm edebilir.

Çünkü bayram namazı tekrar kılınmaz. Ancak cenazenin velisi olan kimse teyemmüm edemez. Çünkü onun tekrar cenaze namazı kılma hakkı vardır. Dolayısıyla onun cenaze namazını kaçırması söz konusu değildir.

İbn Abbas Hz Peygamber (s.a.v)’in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: ‘Abdestsiz bir halde iken kılınmak üzere olan bir cenaze namazı ile karşılaşırsan teyemmüm et’ buyurmuştur.

Gusül abdesti alması gereken birinin su temas ettiği zaman kötüleşecek yarası varsa bu durumda yaranın olduğu yer hariç bütün bedenini yıkaması gerekir. Teyemmüm almasına gerek yoktur.

Aynı şekilde yara abdest organlarının birinde ise,kişi yara yeri hariç abdest organlarını yıkar ve teyemmüm etmez. Eğer kişinin yarası vücudunun büyük kısmına yayılmışsa bu durumda o, teyemmüm eder ve vücudunun yarasız yerlerini yıkamasına gerek kalmaz.

Kişinin vücudunun %50 si yara için de,% 50 sinin ise yara içinde olmadığı durumda ne yapacağı konusunda bir rivayet yoktur. Bu durumda bazı alimler böyle birinin teyemmüm etmesi gerektiğini söylemişlerdir.

Çünkü teyemmüm tam bir hükmi temizliktir.

Bazıları da yarasız yerin yıkanmasına ve hastaya zarar vermediği sürece yaralı yerin meshedilmesine hükmetmiştir. Çünkü yıkamak ham hakiki hem de hükmi temizliktir. Bu bakımdan daha uygundur. Ancak ilk görüş daha güzeldir.

Kişi bir yerde hapsedilmiş ise, su ve temiz toprak bulamazsa Ebu Hanife’ye göre namaz kılmaz.

İki eli ve iki ayağı kesilmiş kimsenin yüzünde yara varsa abdestsiz olarak namaz kılar ve kıldığı bu namazı tekrar kılmaz. Doğru olan görüş budur. Bazı alimler ise bu durumdaki kişinin namaz kılma yükümlüğünün kalktığını söylemişlerdir. Sahih olan görüş de budur.

Felçli kimse yüzünü ve kollarını yere sürer ve namazı terk etmez.

İmran b.Husayn (r.a) Hz Peygamber (s.a.v)’in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: ‘Allah Teala abdestsiz kimsenin namazını, cimri kimsenin de sadakasını kabul etmez’

Kaynak: Esad Muhammed Said es-Sağirci / Delilleriyle Hanefi Fıkhı / bkz: 98-100

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.