Namaz Gusül Kur'an Allah Tövbe Vesvese
DOLAR
8,3240
EURO
10,0979
ALTIN
490,36
BIST
1.440
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Az Bulutlu
24°C
Bursa
24°C
Az Bulutlu
Perşembe Az Bulutlu
28°C
Cuma Az Bulutlu
28°C
Cumartesi Az Bulutlu
29°C
Pazar Gök Gürültülü
24°C
SON DAKİKA
Farz ve Nafile İbadetlerin Önemi
Ben Sana Emretmişken Seni Secde Etmekten Alıkoyan Nedir?
Ezan-ı Muhammediye
Allah Var Diyorsun Ondan Sonra Yok Gibi Davranıyorsun
Hiç Ölmeyecekmiş Gibi Yaşıyorsunuz
Oğlum! Nasihat İstiyordun Al Sana Nasihat
Yetiş Ey Allah’ın Resulü Yıkılıyoruz
Allah Var Diyorsun Ama Yok Gibi Davranıyorsun
Ey İnsanlar…!
Verilen Sözü Yerine Getirmek
Kanaatkar Olmak yada İyilik Yaparım adına Dünya malı Toplamak. Sonuç mu?
Hz Ali’nin oğlu Hz Hasan’a Nasihatleri
Hz Ali’nin Güzel Bir Vaazı
Taharetsiz Namaz Kabul Olur mu?
Secdede Ayakların Yerden Kesilmesi Namaza Zarar Verir mi?
Vakti İyi Değerlendirmek
Çocuğun Anne Baba Üzerindeki Hakkı – Diyanet
Her Nefesin Kıymetini Bilmek
Sahi Ya Ne Oldu Bize?
Namaz Belirli Vakitlerde Müminlere Farz Kılınmıştır
Namaz Dinin Direğidir
Cinsel İlişki Hakkında Bilmeniz Gereken Hususlar
Cinsel İlişkiye Girmenin Amacı ve Gayesi
Namazda Allah’tan Habersiz Olmak
Kerahat Vaktinde Neden Namaz Kılınmaz?
Vakit Namazlarının Geciktirilmesi
Namazın Vacipleri Nelerdir?
Namazlardaki Rekat Sayıları Neden Farklı?
İşçi ve İşveren için Namaz Meselesi
Sahibini Kötülükten Alıkoymayan Namaz Hakkında; Bir Ayet Bir hadis İnceleme
Sorumluluk İsteyen Bir İbadet: Namaz
Kıldığın Namaz Sende Değişikliğe Sebep Olmuyorsa O Namaza Yeniden Başla
Seferi iken Kılınamayan Namazın Kazası Nasıl Yapılır?
Kaç Yaşına Kadar ve Namaz Kılmayan Çocuğun Günahı Kimedir?
Cemaatle Namaz Kılmak
Helal Haram Duyarlılığı Hakkında Vaaz & Diyanet
Kısaca Namazı Bozan Davranışlar & Diyanet
Hangi Vakitlerde Namaz Kılınmaz ve Sebepleri
Namaz Kılarken Her Rekatta Aynı Süreyi Okumak Caiz midir?
Namaz Kılarken Aklımıza Başka Şeyler Geliyorsa
Namaz Neye Benzer?
Namazı Vaktinde Kılmanın Önemi ve Gerekliliği
Uyuma ve Unutma Sebebiyle Kaçırılan Namazın Hükmü Nedir?
Namazı Dosdoğru Kılın Ayeti ve Tefsiri
Namazı Bozan Şeyler Nelerdir?
Namaz Kılan Birisini Güldürmek Günah Mıdır?
Namazın Sünnetleri Nelerdir?
İş Yerinde Namaz Kılamıyorum. Ne Yapmalıyım?
Namazda Tadil-i Erkanın Hükmü Nedir?
Namazı Huşu İçinde Kılmak
Fe Eyne Tezhebun (Bu Gidiş Nereye?)
Namaza Hazırlık Yapmak ve Şartları
Covid-19 Sayesinde İnsanın Kendisi ile Yüzleşmesi
Namaz Kılarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Namazda Şeytandan Gelen Vesvese
Namaz Kılmanın ve Cemaatin Fazileti
Gözümün Nuru, Dinin Direği Namaz
Namaz Konusunda Gevşeklik ve Tembellik Göstermenin Bazı Sonuçları
Salih Bir Amel: Namaz
Hasta Olanlar Nasıl Namaz Kılınır?

Tövbe Bölünme Kabul Eder mi?

13.01.2021
0
A+
A-

Tövbe Allah’a isyandan, O’na itaate dönmektir.

Bir günahta ısrar ederken, bir günahından tövbe edenin hangi dönüşünden söz edilebilir. Allah sadece gerçek tövbekarı hesaba çekmez. Çünkü o Allah’a itaat ve kulluğa dönmüştür ,samimi bir tövbe yapmıştır. Tövbe ettiğinin benzeri veya daha büyüğü bir günahta ısrar eden ise itaate yeltenmemiş, samimi bir tövbe de yapmamış demektir. Yine tövbekar, Allah’a tövbe ettiği zaman üzerinden ‘isyankar’ ismi kalkar.

Kafir Müslüman olduğu zaman üzerinden ‘kafir’ ismi kalktığı gibi, bu da aynı şekildedir. Fakat tövbe ettiğinin dışındaki günahlarda ısrar eden kimseden ‘günah’ vasfı ayrılmaz. Dolayısıyla tövbesi de sahih ve geçerli olmaz diyenlere verilecek cevap ;

Meselenin sırrı şuradadır: Tövbe, günah gibi bir bölünme kabul eder mi? İman ve İslam’da olduğu gibi tövbekar bir yönü bırakıp diğer yönden tövbe edebilir mi?

Tercihe şayan olan görüş; Tövbenin bölünme kabul etmesidir. Tövbe, nitelik itibariyle farklı derecelerde olduğu gibi,nicelik itibariyle de farklı derecelerdediir. Kul bir farzı yapsa da diğerini terk etse, terk için cezayı hak ettiği halde, yaptığından cezaya çarpılmaz. Aynı şekilde, biri üzerinde ısrar ederken diğer günahından tövbe eden, farzlardan birini yerine getirmiş, diğerini terk etmiştir. Fakat terk ettiği, yaptığının da batıl olmasını gerektirmez.

Nitekim Haccı terk edenin bu hareketi, namazının, orucunun ve zekatının da geçersiz olmasını gerektirmemektedir.

Bazıları ise buna şöyle cevap verirler; Tövbe tek bir fiildir. Manası da Allah’ın hoşlanmadığı şeyleri terk etmek, pişman olmak ve O’na itaate dönmektir. Bu tam olarak bulunmazsa, sahih de olmaz. Çünkü bu bir tek fiildir. Bunun bir kısmını yapıp diğer bir kısım farzlarını terk etmek, farz bir ibadetin bir kısmını yapıp diğer bir bölümünü yapmamak gibidir. Tek ibadetin cüzlerinin birbirleriyle olan irtibatı, çeşitli ibadetlerin birbirleriyle olan bağlantılarından çok daha kuvvetlidir.

Diğer bir görüş sahipleri cevaben şöyle derler;

Her günahın kendine ait bir tövbesi vardır. Bundan tövbe etmek farzdır. Bir tövbenin,diğer tövbeyle alakası yoktur. Nitekim bir günahın diğer bir günahla da ilgisi yoktur.

Benim bu konudaki kanaatime gelince; Aynı türden bir günahta ısrar ediyorken, günahtan tövbe etmek sahih olmaz. Fakat kul, aynı türden olmayan, birbiriyle alakası bulunmayan bir günahı işlerken, başka bir günahından tövbe ederse, bu sahih ve geçerli olur.

Mesela; Faizden tövbe eder de içki içmekten tövbe etmezse, faizden yaptığı tövbe geçerlidir. Fakat peşin faizden (riba-yı fadl) tövbe eder de, veresiye faizden (riba-yı nesie) vazgeçmez ve ısrar ederse veya tersi olursa;

Yine; Haşhaş almaktan tövbe edip içkiden vazgeçmezse, yahut da aksi olursa bunun tövbesi sahih olmaz.

Bu, bir kadınla zina etmekten tövbekar olup da, tövbe etmediği bir diğeriyle zinayı sürdürmek gibidir.

Yine; Sarhoşluk veren üzüm şırasını içmekten tövbe ettiği halde, diğer sarhoş eden içkileri içmeyi sürdürmeye benzer. Böylesi gerçekte günahtan tövbe etmemiştir. Ancak günahının bir türünden ötekine geçmiştir. Türleri ayrı bir günahtan, bir diğerine geçmek ise böyle değildir. Çünkü bunun vebali daha hafiftir veya karakterinin güçleri ona galebe çalmıştır veya şehvetinin esiri olmuştur. Fakat ötekilerin sebepleri hemen önünde hazır beklemektedir. Çağırmaya hacet yoktur.

Günah böyle değildir, çünkü o sebeplerinin hazırlanmasına ihtiyaç gösterir. Ötekilerde ise kişiyi dost ve ahbabı kuşatmıştır, onu tövbe etmeye bırakmazlar, onun dostlarının o günahta bir hissesi ve mevkii vardır. Nefsi, onun kıymetini tövbe yoluyla ifsad etmesine rıza göstermez. Nitekim Ebu Nuvas, Ebu el-Atahi de ma’siyetleri içerisinde boğulmasını kınayarak şöyle demiştir;

Ey Atabi, benim o eğlenceleri terk ettiğimi görür müsün?

İbadetle toplum içerisindeki kıymetini zedelediğini görür müsün?

Bu gibi kimseler, adam öldürmekten, suçsuz insanların mallarını çalmaktan ve yetimlerin mallarını yemekten dolayı tövbe edip de içki içmekten ve kötülükten dolayı tövbe etmediklerinde bunların tövbeleri sıhhatli kabul edilir ve bu tövbe ettikleri işlerden dolayı cezalandırılmazlar. Ama diğer ısrar ettikleri kötülüklerinden dolayı sorgulanır ve cezalandırılırlar. Kuşkusuz Allah en iyi bilendir.

Kaynak: İbn Kayyım El-Cevziyye / Medaricu’s Salikin / bkz: 254-255

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.