enflasyon emeklilik ötv döviz akp chp mhp
DOLAR
7,8159
EURO
9,3394
ALTIN
448,03
BIST
1.284
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa
Çok Bulutlu
17°C
Bursa
17°C
Çok Bulutlu
Salı Yağışlı
10°C
Çarşamba Hafif Yağmur
12°C
Perşembe Çok Bulutlu
16°C
Cuma Parçalı Bulutlu
18°C
SON DAKİKA
Namazda Yapılan Hareketlerin Anlamları
Namazın Önemi
Baloncu ve Çocuğun Hikayesi
Namaz Kılmayan Birisi Nasıl Ölür?
Saatte Ne Kadar Kazanıyorsun?
Namaz ve Çocuk Eğitimi
Namaz Kılanı Güldürmek Günah mıdır?
Türkçe-Arapça Ezan Sözleri ve Anlamları
İş Yerinde Namaz Kılmak
Kadınların Camiye Gitmesi ve Cemaatle Namaz Kılması Caiz midir
Acının Sakladığı Hediyeler
Namaz Kılarken Kadınların Tesettürü Nasıl Olmalıdır?
Namaz Kılarken Yapılması ve Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
Doğru Cevap
Seviyeni Yükselt
Ey Cemaat…!
Karanlıkta ki Fil(m)
Öfkelenince Neden Bağırırız?
İslam’i Değerlere Göre Cinsel Yaşam ve Sınırları
Zina Etmek, Zinaya Giden Yollar ve Sebepleri, Zina Edenlerin Cezaları
Zina Nedir?
Cinsel İlişkide Heyecan Yaratmak, Orgazm Olmak ve Etmek
Ters İlişkiye Girmek
Mastürbasyonun (Kendini Tatmin Etmenin) Zararları
Cinsel İlişkiye Girmek
Mastürbasyon Günah mıdır?
Acı Çektirerek Cinsel ilişkiye Girmek
Kurtuluşa Ermek ve Allah’ın Hoşnutluğunu Kazanmak mı İstiyorsun?
Hamden Kesiran Tayyiben Mübareken Fih
Zina Cezası ve Uygulaması İçin Gerekli Şartlar
Mastürbasyon Caiz mi?
Emanet ve Şükür
Bozuk Simit Paralarıyla Cenneti Satın Almak
Allah Dostlarının Namazı Nasıldır?
Allah’tan Utanmıyor musunuz?
Evladım..! Bu Sözlerim Sana. Bunları İyi Belle
Erkek İmam Kadına Namaz Kıldırabilir mi?
İşveren Namaza İzin Vermiyorsa Nasıl Hareket Etmeliyiz?
Namaz Kılarken Duaları Şaşırmanın Hükmü Nedir?
Necaset Namaza Engel mi?
Abdestini Tutamayan Kişi Nasıl Namaz Kılar?
Sabır ve Namaz
Namaz Kılmadığı Halde Abdestli Olan Kişiye Sevap Var Mıdır?

Zekat Kimlere Verilir?

22.11.2020
0

Zekat Verilmeyen akrabalar


1-► Bir kimse zekatını, fakir olan kendi usul ve füruuna yani, babasına, dedesine, anasına, ninesine, oğul ve torunlarına veremez. Fakir olan hanıma da zekat düşmez. Çünkü bunlara verilen zekatın menfaati, kısmen zekat verenin kendisine ait bulunmuş olur. Bir cebinden çıkarıp öbür cebine koymak gibi bir durum ortaya çıkar. Halbuki zekatın menfaati, zekat verenin kendisinden tamamen kesilmiş olması ve başkalarını faydalandırması şarttır.

Kadın Kocasına Zekat Verebilir Mi?


İmam-ı Ebû Yusuf ve İmam-ı Muhammed’e göre, bir kadın zekatını fakir olan kocasına verebilirse de, İmam-ı A’zam’a göre veremez. Zira hukuken mal ayrılığı prensibi sebebiyle, kadının mal ve zinetleri kadının sayılmakta, dolayısıyla koca fakir iken kadının zengin olması mümkün olmakta ise de, örfen aralarında bir menfaat ortaklığı vardır. Bu bakımdan kadının fakir kocasına zekat vermesi caiz olmaz.

∟ Damat kaynatasına, kaynatası da damadına zekat verebilir.

∟ Şafi mezhebinde sırf borcu kapatmak için usul ve füru birbirine zekat verebilir.

2 ►- Asli ihtiyaçlarından başka nisap miktarı bir mala sahip olan kimseye, zengin sayılacağı için zekat verilmez. Çünkü zekatın gaye ve hikmeti, fakire yardım ve onun ihtiyaçlarını gidermek, sıkıntılarını yoketmektir.

Zekat gibi öşürler, keffâretler, nezirler ve fitreler de zengine verilmez. Bunlar zengine verildiği takdirde müstehakkını bulmamış olacağından makbul olmaz. Yeniden verilmesi gerekir.

Zengine vacib sadakalardan verilmese de, nafile sadakalar verilebilir. Çünkü bu sadakalar bir hibe mahiyetindedir. Zengine hibe yapılması caiz olduğu gibi, nafile sadaka da caiz olur. Ne var ki bu gibi hibe ve sadakalarda, fakire verilen sadakalarda ki sevap ve fazilet yoktur.

3-► Kendisine zekat verilecek kimse zekatın verildiği vakitte zekata ehil olmalıdır. Bu ehliyetin sonradan ortadan kalkması, zekatın sıhhatine mani olmaz. Mesela: Senesi dolmadan bir malın zekatı bir fakire verilse, zekatını yeniden vermek icab etmez. Sen zengin oldun diye geri de istenemez. Zira zekat verildiği anda, o şahıs zekat almaya müstehak idi.

Babası Zengin Olan Çocuğa Zekat Verilir mi?


4 – Bir kimse zekatını zengin bir adamın küçük çocuğuna veremez. Çünkü bu çocuk babasının malıyla zengin sayılır. Fakat zengin bir kadının fakir ve yetim olan çocuğuna zekat düşer. Çünkü çocuğun nesebi, baba tarafından sabittir. Anasının servetiyle zengin sayılmaz.

Bir kimse zekatını zengin bir şahsın fakir olan babasına veya fakir olan büyük oğluna veya kızına veya o şahsın fakir olan hanımına verebilir. Zira bunlar birbirlerinin servetiyle zengin sayılmazlar.

Zekat gayr-i müslimlere verilmez. Çünkü bu, fakir Müslümanların hakkıdır.


Yalnız İmam-ı Züfer, zekâtın, İslâm vatandaşlığına girmiş ehl-i kitabdan fakir gayr-i müslimlere (ehl-i zimmeye) verilmesini câiz görmüştür. Çünkü ona göre zekattan maksat muhtaç olanları ihtiyaçtan kurtarmaktır. Muhtaç durumda olan zimmilere verilmesiyle de, bu maksat hasıl olur.

Nafile sadakaların zimmilere verilebileceğinde ise, ittifak vardır.

6-► Zekatı önce akrabanın fakir olanlarına vermek efdaldir. Çünkü bunda hem zekat sevabı, hem de sıla-i rahim sevabı vardır.

Yukarıda da belirttiğimiz gibi usul ve zekat düşmez.

Zekat Verilen akrabalar


• Erkek ve kız kardeşler,

• Bunların evlatları (yeğenler),

• Amcalar, halalar ve amca ve halaların evlatları.

• Bunlardan sonra diğer uzak akrabalar gelir.

• Bu gibi akrabalardan sonra, fakir komşulara ve meslektaşlara vermek efdaldir.

7-► Zekat öncelikle malın bulunduğu yerdeki fakirlere verilmelidir. Başka yerdeki fakirlere gönderilmesi mekruhtur. Ancak kendisine zekat gönderilecek o uzak yerdeki kimseler akrabadan iseler, kerahat kalkar, bil’akis onlara zekat gönderilmesi efdal hale gelir.

Bir de zekat sene dolmadan önce ödenecekse, başka bir beldeye gönderilmesinde bir mahzur görülmemiştir. Zekatın bir başka bölgeye naklinde kerahat olmayan bir başka durum da nakledilen beldenin fakirlerinin daha muhtaç ve fakir olması halidir. Veya zekatın o beldeye naklinde Müslümanların daha çok menfaatinin olduğu tahmin edilmesidir.

Alim bir fakire zekat vermek, cahil bir fakire vermekten daha faziletlidir. Bu bakımdan alim bir zata veya ilim öğrenmek için çaba gösteren bir talebeye, başka bir beldede de olsa zekat göndermek caiz ve isabetli olur.

Borcun ne elemli bir musibet olduğunu hepimiz biliriz. Bu bakımdan bu musibetten kurtulması, borçlarını temizleyerek huzura ermesi için, zekatın başka bir beldede oturan bir borçluya verilmesinde de fakihler kerahet görmemişlerdir.

Bayramlarda akraba çocuklarına, fakir bir müjdeciye verilecek bahşişlerin zekat niyetiyle verilmesi de caizdir.

Camiye Zekat Verilir Mi?


8-► Zekat, cami, mektep, hastahane gibi hayır kurumlarına ve yol, çeşme, köprü gibi hayır işlerine verilemez. Çünkü zekat, bizzat fakir şahsın hakkıdır. Hükmi şahsiyetlere zekat caiz olmaz. Ayrıca zekatta temlik, yani, mülk edinme şartı da vardır.

Verilen zekat ancak fakir tarafından temlik edilir, yani, mal veya para olarak bizzat teslim alınır, kendi mülkü haline getirilirse sahih olur. Bu bakımdan – mesela – fakirlere ziyafet verip onları doyurmak suretiyle zekat mükellefiyeti ifa edilmiş olmaz. Zira bunda temlik yoktur.

Zekatta temlik şart olduğundan dolayıdır ki, deliye ve henüz bülûğa ermemiş çocuğa zekat verilmez. Çünkü bunda temlik yoktur. Ancak bunların velisi veya vasisi varsa, o veli ve vasiye verilmesi caiz olur. Veli ve vasi aldıkları zekatı, sadece vasisi oldukları akıl hastaları veya çocuklar için sarf ederler, kendileri için harcayamazlar.

Kendisine zekat temlik edilen şahıs, aldığı bu malı kendi şahsına harcamayıp bazı hayırlı işlerde sarf ederse, mesela cami, mektep gibi hayır müesseselerine hibe ederse, bu hibe ve harcama caizdir. Çünkü temlik şartı yerine gelmiştir. Böylece zekat sahibi zekatının sevabını alırken, aldığı zekatı hayır müesseselerine hibe eden fakir de ibadet ve Allah’a kurbiyet sevabına nail olur. Ancak bu tamamen ihtiyari bir durumdur.

Hiç kimse, zekatını verdiği fakirden o zekatı bir hayır müessesesine hibe etmesini, bağışlamasını istemek hakkına sahip değildir. Temlik yoluyla alınan o zekat tamamen fakirin hakkıdır, öz malıdır. Dilerse onu ihtiyaçlarına sar efeder, kendini fazla ihtiyaç içinde görmüyorsa hayırlı işlerde de kullanabilir.

Kaynak: Turan Yazılım / Mürşit 5 / İlmihal / M. Dikmen

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.