ZUHR-İ AHİR NAMAZI
Soru: Zuhr-i ahir niçin kılınır?
Cevap: Zuhr-i ahir, bir beldede ihtiyaç olmaksızın birden fazla Cuma namazı kılınıp kılınmayacağı hususunda yapılan görüş ayrılıklarından kurtulmak için kılınır.
Şöyle ki: İmam-ı Azam ile İmam Muhammed’e göre ihtiyaç olsun olmasın istenildiği kadar camilerde Cuma namazı kılmak caizdir. Fetvaya esas olan görüş budur.
İmam Ebu Yusuf’a göre bir yerleşim yerinde bir yerde Cuma namazı kılmak mümkün değilse, ancak ihtiyaç kadar camilerde Cuma namazını kılmak caiz olur. Aksi taktirde ilk önce iftitah tekbiri alanların Cuma namazları sahih, diğerlerininki sahih değildir.
(Şafi mezhebine göre de bir beldede bu durumda ihtiyaç kadar camilerde Cuma namazı kılınır. Aksi taktirde ilk kılınmaya başlanan Cuma namazı sahih, diğerleri sahih değildir. Durum böyle olunca Cuma namazına sonra başlamış olanların öğle namazını kılmaları gerekir. Şayet kimin ilk önce namaza başladığı belli değilse hepsinin namazını iade etmesi gerekir.)
İşte böyle bir görüş ayrılığından kurtulmak için cumanın dört rekat sünnetinden sonra zuhr-i ahir adıyla dört rekat namaz ihtiyaten kılınmaktadır. Ayrıca dileyen zuhr-i ahirden sonra iki rekat vakit sünneti de kılar.
Zuhr-i ahir namazına nasıl niyet edilir?
Önce gamet getirilir, daha sonra “Niyet ettim Allah rızası için Zuhr-i ahir namazını kılmaya” diye niyet edilir.
Cumanın şartlarından birisi gerçekleşmeyince zuhr-i ahir öğle namazı yerine, şartlar tahakkuk edince varsa öğle namazının kazası yerine, yoksa dört rekatlı bir nafile namaz yerine geçer.
Soru: Zuhr-i ahirde son iki rekatta zamm-ı süre okunur mu?
Cevap: Kazası olanın zamm-ı süre okumaması, kazası olmayanın ise okuması daha uygundur.